Læsetid: 4 min.

I Aileys danseverden føler vi os alle sammen elsket

De fænomenale dansere hos Aileys kompagni viser dans om at kæmpe og om at blive tilgivet. Men også om at holde af sin egen krop, præcis som den er skabt, og som den er blevet med årene
Opfindsomme og akrobatiske løft præger Jessica Langs nye værk ’EN’ for Alvin Ailey American Dance Theater, der besøger Tivoli i denne uge

Opfindsomme og akrobatiske løft præger Jessica Langs nye værk ’EN’ for Alvin Ailey American Dance Theater, der besøger Tivoli i denne uge

Paul Kolnik

30. august 2019

Ailey er moderne dans, når det er mest hjertevarmt. Men det amerikanske dansekompagni er også mere end dans – og langt mere end afroamerikansk dans med jazzede håndbevægelser og dunkende gospelrytmer.

Arven fra koreografen og grundlæggeren Alvin Ailey er en næstekærlighed, der sprinkler ud fra hver eneste hurtige opspark og hver eneste vilde skulderrysten, sådan om kap med sveddråberne. Ailey er livsglæde og sanselighed, men det er også accept og tilgivelse. Og lighed for alle, uanset hudfarve.

Det mærker man tydeligt her ved Alvin Ailey American Dance Theaters 17. gæstespil i Tivoli. Lige siden 1981 har kompagniet sat publikum i ekstase. Mange af os tilskuere er afhængige gengangere fra andre år, så vi kender spillereglen for aftenen.

Nye tilskuere lærer den hurtigt: At en rigtig Ailey-aften afsluttes med, at danserne danser i Aileys kendingsnummer Revelations, mens publikum hujer og håber på, at de kan lokke danserne til at danse slutscenen en gang til … Sådan gik det da også ved åbningsforestillingen i Tivoli onsdag aften, hvor »Rocka My Soul in the Bosom of Abraham« fik folk til at stå op og klappe en ekstra gang.

Tikken af tiden

Selv døde Alvin Ailey allerede 1989, kun 58 år gammel. Siden har det været en konstant udfordring for kompagniet at få skabt nye koreografiske værker. For hvor meget skal de nye værker minde om Aileys, og hvor meget må traditionen blive udfordret?

Ved åbningen dansedes to ny værker. Det første værk af den amerikanske koreograf og tidligere Twyla Tharp-danser Jessica Lang fra 2018 var det mest interessante. Titlen EN er angiveligt et japansk udtryk for cirkel, skæbne og karma.

På scenen hang i hvert fald en stor rund skive, som en fritsvævende urskive eller klode, mens en rund lampe hang ovenover som en slags måne. Musikken af den polske komponist Jakub Ciupinski var lyde, der tilsyneladende kom inde fra et ur. Så mens lydene tikkede løs, boltrede de hvidklædte dansere sig i en cirkel på scenen.

Dansernes bevægelser var helt synkrone, ligesom de ofte var hos Ailey, men den koreografiske opfindsomhed var mere akrobatisk. Her var de flotteste rækker og bølgende formationer, og der var overrumplende løft, hvor mænd løftede kvinder op i luften i så uforudsigelige vinkler, at man knap kunne få styr på, hvis arme og ben der tilhørte hvem.

Alle kroppe er smukke

Jessica Langs koreografi dyrker menneskets ritualer, ligesom Ailey gjorde. Værkets pointe er, at alle hører til i fællesskabet, netop på grund af deres forskellighed. Det var også et af Aileys stærke budskaber i den vigtige ’black is beautiful’-kamp i USA i 1960’erne og 1970’erne.

Gennem sit valg af dansere viste Ailey desuden, at hvide, ballettynde kroppe ikke er de eneste danserkroppe, der er smukke og interessante at se på. Hos Ailey var det danserens musikalitet og personlighed, der strålede gennem dansen, uanset kroppens hudfarve og proportioner. Og sådan er det stadig i kompagniet.

Derfor er det også så skønt nu at opleve danserinden og koreografen Hope Boykin i Tivoli. Hun har nu danset hos Ailey i 19 år, hvilket er en ekstremt lang karriere for en professionel danser. Hendes krop er måske ikke længere så elastisk, som da hun var 25. Men se hende lige bevæge sig! Alt på hende lever og bølger. Hendes levede liv mærkes i hendes dans, og hendes forførende smil suger alles blikke til sig.

Drop hattene

Det er selvfølgelig de unge, spændstige dansere i kompagniet, der viser, at Aileys dansearv stadig kan få pulsen op hos publikum. Den unge Chalvar Monteiro viste en eksplosiv vildskab, og Danica Paulos udstrålede en overvældende blidhed.

Samtidig er den erfarne Jacqueline Green en af de dansere, der lyser stærkest i kompagniet lige nu – med stædig stolthed i sine flotte linjer – og Jeroboam Bozeman med den skarpe kropspræcision er en mandeanfører med turbotempo.

Armene bølger så smukt som nogensinde hos de oprigtigt søgende dansere i Aileys kendingsnummer ’Revelations’ under gæstespillet i Tivoli.

 

Nan Melville

Men Alvin Ailey American Dance Theater er netop præget af et danserensemble, hvor fællesskabet er vigtigere end den enkelte stjerne. Det er måske også en af pointerne i værket Members don’t get weary af Ailey-danseren Jamar Roberts, der har skabt en 1960’er-stemning ved at koreografere til bluesmusik af John Coltrane. Desværre er værket lovlig Ailey-inspireret.

Her er masser af feel good, men der er ikke så meget andet. Til gengæld er der utallige kopier af Aileys udstrakte arme, der vipper opad i ryk, og ublu lån af Aileys fladfodspiruetter, alt sammen kogt op i hysterisk dobbelttempo. Samtidig har alle ti blåklædte dansere fået hatte på – store stråhatte, som minder lidt om hattene fra Revelations, men som her bare er tomme symboler.

Det er sødt tænkt, men det holder ikke niveau.

Det gør dansernes niveau til gengæld. Gæstespillet i Tivoli viser, at Alvin Ailey American Dance Theater fortsat er et af verdens mest charmerende dansekompagnier.

Alvin Ailey American Dance Theater. Gæstespil i Tivoli. Åbningsaften: EN (2018) af Jessica Lang (2018). Members don’t get weary (2017) af Jamar Roberts og Revelations (1960) af Alvin Ailey. Forskelligt program hver aften. Danser sidste dag søndag 1. september 2019.

Ailey-kompagniets moderne dansere ’battler’ med deres muskuløse kroppe og lynhurtige ben, så tilskuerne forlader Tivoli i en rus af rytmer og lykke. Igen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu