Læsetid: 9 min.

Bayreuth møder Islamisk Stat og Nürnbergs spøgelser

Festspillene i den lille sydtyske by Bayreuth stiller hvert år med en særlig attraktion, det fremragende festspilorkester, som samler dedikerede musikere fra hele Tyskland. Ellers kan det gå op og ned i bestræbelserne for at opdatere arven fra Richard Wagner. I årets festspil lyser ‘Mestersangerne i Nürnberg’ atter op som en tankevækkende diskussion af tysk kulturs implikationer for tysk politik i det 20. århundrede
Ved det årlige Bayreuth Festspil blev Wagners tre dramaer, Parsifal, Mestersangerne i Nürnberg og Tristan og Isolde, genopsat. Her ses en scene fra Mestersangerne i Nürnberg, der i følge Informations anmelder Valdemar Lønsted er et stykke »usædvanligt stimulerende musikteater.«

Ved det årlige Bayreuth Festspil blev Wagners tre dramaer, Parsifal, Mestersangerne i Nürnberg og Tristan og Isolde, genopsat. Her ses en scene fra Mestersangerne i Nürnberg, der i følge Informations anmelder Valdemar Lønsted er et stykke »usædvanligt stimulerende musikteater.«

Enrico Nawrath

15. august 2019

Richard Wagner er den mest beundrede, mest forkætrede og mest maltrakterede af alle operakomponister. Personen og værket lægger absolut op til det, men i bund og grund er han et spejl for hver generation, der konfronterer sig med ham, så når vi føler os snart tiltrukket, snart frastødt af Wagner, er det måske mere os selv, vi skal kigge på.

Vist var Wagner i høj kurs, inden nazisterne kom til magten, men det blev nu sådan, at Det Tredje Rige og Wagner kom til at konstituere en åndelig enhed i kraft af Adolf Hitlers lidenskabelige engagement i hans musik.

Siden Anden Verdenskrig har det ganske særligt i Tyskland været vigtigt at lægge afstand til den religiøst idealiserede Wagneropfattelse, som især det gamle Bayreuth stod for.

Og det har medført, at man eksempelvis tolker nutidens omgangsformer og massemediernes billedmageri ind i Wagners teater. Det lader sig gøre, naturligvis. Der er nogen, der kan lide det, men andre hader det, fordi de sidste mener, at de åndelige dimensioner i Wagners kunst hermed bliver så at sige ausradiert.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu