Læsetid: 3 min.

Ghetto- og gangsterhiphop er blevet urban folklore

Der er ikke længere noget desperado eller outlaw over de danske rappere Gilli og Branco. Jo, i teksterne og måske i deres liv, men ikke i deres musik. Det er gangbar valuta, og alle syngerapper med
Branco er en del af MellemFingaMuzik og Molo, og med ’Baba Business’ sætter han sig i scene som international gangster.

Branco er en del af MellemFingaMuzik og Molo, og med ’Baba Business’ sætter han sig i scene som international gangster.

Sony Music

16. august 2019

Det er to af dansk hiphops stærkeste guns, der spytter med bly- og blokbogstaver i den brankede sommeridyl på hvert deres aktuelle debutalbum. 16 numre hver. 16 strategier til streamingdominans. 16 vinkler på deres indre og ydre verden. Lidt for mange tracks, men de er solide, velfungerende, gerne medrivende helheder.

Gilli har været centralt succesrig i fødslen af ny dansk hiphop fra ghettoen – med masser af varme himmelstrøg, ikke mindst den franskinspirerede afrobeat, som også repræsenteres på debutalbummet Kiko – Gillis kaldenavn.

Et melankolsk album, både i harmonier, tekster og autotunede raps. Hans melodiske sans for patos kaster ham ud i sunget svungne linjer såvel som mere rektangulære fraseringer. Og her er tekster om ghettoliv- og død som:

»Intet nyt – min’ følelser de’ langt, langt væk
Kun dårlig’ minder, begravelser, min krop er taget med«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu