Læsetid: 5 min.

Grieg og Tjajkovskij glødede med nye farver under ekstraordinær weekend i Tivolis Koncertsal

Barokorkestret Concerto Copenhagen gik hånd i hånd med Budapest Festival Orkester, da de i Tivoli viste, hvor fantasifuldt man kan behandle den romantiske orkestermusik. Trods markante forskelligheder søger de begge tilbage til oprindelige måder at musicere på for at revitalisere de kendte mesterværker
29. august 2019

Sidste weekend var ganske ekstraordinær i Tivolis Koncertsal. De to koncerter, som fandt sted lørdag og søndag, blev en eventyrlig konfrontation mellem en svunden og en nutidig klangverden i romantikkens musik – med et dansk orkester, der spiller på historiske instrumenter, og et moderne eliteorkester fra Budapest.

Koncerterne formidlede indsigter i, hvor begavet og fantasifuldt man kan forholde sig til klangtraditioner og opførelsespraksis i tiden efter Beethoven og Schubert. Og så meget mere opsigtsvækkende var det for Concerto Copenhagens vedkommende, at man hørte musik af Niels W. Gade og Edvard Grieg gengivet så lyslevende med instrumenter fra deres egen tid. Det var romantisk musik på en helt ny måde, selv om den var gammel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu