Læsetid: 4 min.

Marika Hackman sprudler af sexet selvsikkerhed og festlig trods

Britiske Marika Hackman er en selvudråbt opmærksomhedsluder, hvis tredje album fortjener et hav af opmærksomhed. Ikke kun fordi hun bramfrit og selvsikkert synger om, hvordan hun onanerer for at dulme sine hjertesorger, men fordi hun er en øm, karismatisk sanger og musikalsk ambitiøs multiinstrumentalist
Britiske Marika Hackmans tredje album handler om bruddet med hendes ekskæreste. Her sætter hun på forførende vis ord på frustrationen over at elske en, man ved, man ikke skal være sammen med – og på at tackle hjertesorger med onani.

Britiske Marika Hackmans tredje album handler om bruddet med hendes ekskæreste. Her sætter hun på forførende vis ord på frustrationen over at elske en, man ved, man ikke skal være sammen med – og på at tackle hjertesorger med onani.

David Wala

22. august 2019

Hvor andre bands sælger T-shirts eller klistermærker som merchandise, kan man i Marika Hackmans webshop købe et par mormortrusser, identiske med dem hun selv bærer på coveret til sit tredje album Any Human Friend.

Her er hun udelukkende iført et par hvide bomuldsunderbukser af den variant, der går godt ned om hofterne og helt op til navlen. Den slags lingeri, som signalerer alt andet end erotik. Og i favnen holder hun en brunspættet kælegris, der dækker for hendes bryster.

Det er ikke uden et gran af ironi, at den 27-årige britiske sanger, sangskriver og multiinstrumentalist Marika Hackman vælger at lade sig fotografere sådan.

For selv om hun ikke ligefrem emmer af sexappeal på coverfotoet, er pladen spækket med sangtekster om, hvordan hun tilfredsstiller andre kvinder – og såmænd også sig selv.

Det er sange, der rummer den slags intime detaljer, man helst ikke vil dele med sine forældre. Men Hackmans forældre har skam hørt pladen, har hun fortalt i et interview, og selv om det er hårde løjer, elsker de den. Og hvorfor skulle de ikke gøre det?

Any Human Friend er en fremragende samling indierockperler, der musikalsk sprudler af festlig trods og samtidig er både tungsindige og letlevende på indholdssiden.

Musik med bid i

Hackman er opvokset i det sydlige England. Hun er opdraget i en kreativ ånd af kreative forældre. Hun har gået på flere kunstnerisk sindede skoler, og så var hun en af den slags børn, der blev opmuntret til at foretage sig noget kreativt i stedet for at se fjernsyn. Så hun lærte sig selv at spille guitar som 12-årig og begyndte i smug at synge og skrive sange.

Hendes første EP med egne kompositioner, That Iron Taste, blev produceret af Charlie Andrews fra indiebandet Alt-J, og da jeg første gang hørte nummeret »Bath Is Black« derfra, var jeg solgt til hendes raffinerede måde at kombinere melodi, ironi og mørk utilregnelighed på.

Som når hun i musikvideoen til »Animal Fear« fra debutalbummet We Sleep at Last fra 2015 gradvist transformerer sig fra en sød, charmerende sangerinde til en blodtørstig vampyr.

Alt imens hun med sin klare, forførende sangstemme forsikrer om, at hun da ikke bider, vokser hugtænderne frem i hendes mund, hendes ører bliver større og spidse, og hårvæksten i hendes ansigt øges.

Ja, Hackman er en musiker, der bider fra sig. Men blidt og med stor integritet.

Sofistikeret onani

Hendes tredje album Any Human Friend er skrevet, efter at hun brød med sin kæreste gennem fire år, Amber Bain, der også er musiker og spiller under navnet The Japanese House. Og der er intet som et breakup, der kan sætte skub i sangskrivningen.

Hackmans sange er direkte og forførende. De sætter ord og melodi på vreden, savnet, tvivlen og frustrationerne over at være fanget i et følelsesmæssigt limbo mellem stadig at elske den, man ved, man ikke skal være sammen med, og samtidig være sammen med andre, man også ved, man ikke skal være sammen med.

Hackmans sangstil kan til tider virke dvask, men hendes smukke stemme er klar og indtagende. Sofistikeret, men alligevel uden at lægge fingre imellem, beskriver hun på nummeret »Hand Solo«, hvordan hun onanerer:

»When I’m alone, It’s automatic, oh / I dig for life in the isle of my thighs / I can’t believe, petite mort.«

Også når det kommer til musikken, kan hun klare det meste selv. På pladen spiller hun selv guitar, bas, klaver og synthesizer, mens trommerne og strygerne er overladt til andre.

Og på »conventional ride« er hendes producer, David Wrench, med på det elektroniske instrument theremin, mens hun skuffet spørger ind til, om hendes køn har været en medvirkende faktor til, at hendes kærlighedsrelation kuldsejlede:

»Four hands, two mouths/ Is that not enough, the feminine touch? / Could be that you need a conventional ride?«

Opmærksomhedsluder

Hackman er en sans for detaljer-type, og vekselvirkningen mellem energiske numre med guitarsololir som »I’m not where you are« og bevidst træge indslag som »hold on« virker nøje disponeret.

Til tider er hun sårbar og hudløs som singersongwriteren Cat Power. Andre gange er hun hårdhudet og guitarqueeret som Anna Calvi. Og så dyrker hun en temperamentsfuld popemo-æstetik ikke ulig Billie Eilish.

Elastikkanten på de førnævnte merchandisetrusser bærer ordene Attention Whore hele vejen rundt om livet. Det er et citat fra førstesinglen »the one«, hvorpå både tekst og den poppede rockenergi fremhæver hendes selvtillid og kvindetække.

Men det sker ikke uden et glimt i øjet, som når et demonstrativt punket kor bryder ind i verset og kalder hende en opmærksomhedsluder, eller når hun diagnosticerer sig selv med BDE (en forkortelse for big dick energy, der er slang for at have en sexet, selvsikker udstråling), for bagefter at joke med, at det må være en kønssygdom.

Den bramfrihed, hvormed Hackman beskriver sit selvhad, sin vrede og sårbarhed, er karakteristisk for hele hendes herligt melankolsk melodiske tredje album.

Og det fortjener alt den opmærksomhed, Hackman hungrer efter.

Marika Hackman: ‘Any Human Friend’ (Universal Music).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu