Læsetid: 5 min.

På Arkens nye udstilling er den unge danske kunst både skarp, sjov og lækker

Arkens udstilling med ung dansk kunst viser værker, der både eksperimenterer stilistisk og har masser af kritisk brod. Den beviser samtidig, at kunsten sagtens kan være sjov, selvom den både er klog og lækker
Filmkabareten ’Troe og Agtsom’ af kunstner Kirsten Astrup (2017) er en eklatant kritik af nyliberalismen forklædt i glitter og stiletter, skriver anmelder Maria Kjær Themsen.

Filmkabareten ’Troe og Agtsom’ af kunstner Kirsten Astrup (2017) er en eklatant kritik af nyliberalismen forklædt i glitter og stiletter, skriver anmelder Maria Kjær Themsen.

Tore Hallas

20. august 2019

Titlen lyder lidt som en overskrift i tv-avisen: Ung dansk kunst: Samfundsprognoser.

Men der er intet kedeligt ved Arkens udstilling, der samler værker fra aktuelle kunstnere født i 1980’erne.

Tværtimod bidrager alle ti udvalgte kunstnere med det ene labre værk efter det andet, der har både stil, humor og masser af kritisk brod.

Det sidste er væsentligt, kan man mærke. Og det er vel også derfor, at udstillingen har fået denne lidet sexede titel, selvom værkerne selv er fulde af lidenskab og stilistisk overskud. Udstillingens værker er endda yderligere inddelt i tre temaer, der fortsætter tv-avisen-lingoet:

»Arbejdskultur«, »Tilhørsforhold« og »Klimakrise«.

Det er, som om at museet på forhånd vil undgå al kritik om, at samtidskunsten er svær tilgængelig eller underlig at se på ved at putte den ind i helt grå, genkendelige overskrifter, som klinger samfundsaktuelt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer