Læsetid: 5 min.

To stjerner er døde, men glimrer og skuffer alligevel med hver deres nye plade

To posthume plader viser mulighederne og faldgruberne i at grave i de dødes værk. Prince-pladen ’Originals’ er en af hans bedste i mange år. Mens AVICIIs ’Tim’ er en forvirrende, ja, nærmest upassende færdiggørelse af den svenske EDM-stjernes sidste arbejde
AVICIIs nye album Tim er ikke et album med sange fra en lysende storhedstid, men ytringer fra en mand på vej mod det ultimative, selvpåførte forlis.

AVICIIs nye album Tim er ikke et album med sange fra en lysende storhedstid, men ytringer fra en mand på vej mod det ultimative, selvpåførte forlis.

Sean Eriksson

3. august 2019

Det er alment kendt, at det bedste karriereskridt, man kan foretage sig, det er at dø.

Efter at den amerikanske 20-årige rapper XXXTentacion den 18. juni sidste år blev skuddræbt, har hans sange solgt 4,5 millioner enheder, langt mere end i hans levetid. Og i dagene efter hans død lå hans sange på de syv første pladser på Spotifys officielle streaminghitliste, ja, »Sad« slog rekorden for flest streamings på 24 timer med over ti millioner af slagsen.

Og da vores egen Kim Larsen 30. september sidste år døde, satte hans sange og albummer sig tungt på de danske hitlister, ni ud af ti albummer kom fra Lune Larsen eller Gasolin’ i ugen efter. Og selv på den ungdomsdominerede singlehitliste kunne man finde 13 af hans sange i top-40.

Skuddræbt, nu levende hologram

Der er ikke meget fred for de døde kendisser i disse dage. Tilbage i 1991 sang Natalie Cole duet med sin afdøde far Nat King Cole på »Unforgettable«. Og tilbage i 1978 satte de resterende medlemmer af The Doors musik til Jim Morrisons digte på An American Prayer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu