Læsetid: 3 min.

Adoptionsdramaet ’I trygge hænder’ forsvarer rørende et velfungerende sundhedsvæsen

Jeanne Herrys intelligente drama ’I trygge hænder’ er med sit rørende portræt af de mange omsorgsfulde mennesker omkring et nyfødt adoptivbarn et engagerende filmisk forsvar for velfærdsstaten
Élodie Bouchez spiller Alice og med sit udtryksfuldhed viser hun blandingen af eufori og panik ved tanken om omsider at få et barn, så man smukt fornemmer følelsesstormen. 

Élodie Bouchez spiller Alice og med sit udtryksfuldhed viser hun blandingen af eufori og panik ved tanken om omsider at få et barn, så man smukt fornemmer følelsesstormen. 

Another World Entertainment

12. september 2019

Systemet virker! Den behagelige oplevelse sidder man tilbage med i kroppen efter at have set Jeanne Herrys rørende drama I trygge hænder om det omsorgsfulde apparat, der sætter i gang, da en 21-årig studerende pludselig dukker op på en fransk fødeafdeling og annoncerer, at nu er det NU – og at hun i øvrigt ikke vil have barnet.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kender meget til hverken danske eller franske adoptionsforhold, og at der med garanti kan være meget forskellige forløb. Men her får man ét engagerende bud på, hvordan det kan se ud, når et væld af dygtige mennesker får mulighed for at gøre deres arbejde ordentligt og sende et lille liv på ret kurs videre ud i verden.

Det er både interessant og gribende, og Herrys anden spillefilm skriver sig fint ind i en lang linje af systemgranskende franske film, der effektivt bruger fiktionen til at portrættere og tage pulsen på for eksempel tidens skole (som i Laurent Cantets Klassen) eller retssystem (som i Christian Vincents Hermelinen med Sidse Babett Knudsen).

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu