Læsetid: 6 min.

Carmen er en gorilla, en toreador eller måske bare en fantasi

Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen
Barrie Koskys opsætning afliver dygtigt og forfriskende mange klicheer og er teater, det er værd at opleve ikke mindst for sin drevne omgang med hele forrige århundredes teaterhistorie. Alligevel står Kosky muligvis tilbage med den største kliché af dem alle, som er Carmen-operaen som en pseudoshistorie om kvindelig frigørelse.

Barrie Koskys opsætning afliver dygtigt og forfriskende mange klicheer og er teater, det er værd at opleve ikke mindst for sin drevne omgang med hele forrige århundredes teaterhistorie. Alligevel står Kosky muligvis tilbage med den største kliché af dem alle, som er Carmen-operaen som en pseudoshistorie om kvindelig frigørelse.

Miklos Szabo

24. september 2019

Det Kongelige Teater har erhvervet sig en opsætning af Bizets opera Carmen begået af den australske iscenesætter Barrie Kosky. Opsætningen er fra 2016, hvor den havde premiere på Frankfurteroperaen. Det er en garvet og begavet opsætning, der dog som alle Carmen-opsætninger kæmper med sin egen forløsning. Scenisk er den meget smuk og med mange gode ideer.

Carmen er små tre timers god musik og en af de mest opførte operaer overhovedet. Alligevel er det tæt på aldrig, at man har oplevet en vellykket opsætning. Det kan der være flere grunde til, og én af dem kunne være, at operaen er en blanding af flere genrer, som det kan være svært at honorere og holde sammen på, og at den overordnet vokser sig fra lettere syngespil til grandios opera.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu