Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Følelser kolliderer og kulminerer på Blanck Mass’ fjerde album

Det fjerde album fra britiske Blanck Mass, ’Animated Violence Mild’, bæres frem af en ustabil hjertelyd, pakket ind i kødfuldt kropsvæv. Og med sin vellykkede blanding af elektronisk råstyrke og metallisk forvirringsstrategi vinder Blanck Mass lytterne til sig
Benjamin John Powers univers bygger på voldsomme følelser, energiudladninger, styrkeprøver og storslåethed, og på ’Animated Violence Mild’ er det som om, at Blanck Mass tager skikkelse af et aggressivt, maskinelt pansret menneskedyr.

Benjamin John Powers univers bygger på voldsomme følelser, energiudladninger, styrkeprøver og storslåethed, og på ’Animated Violence Mild’ er det som om, at Blanck Mass tager skikkelse af et aggressivt, maskinelt pansret menneskedyr.

Harrison Reid/Pitch Perfect

Kultur
3. september 2019

Den britiske soloartist Blanck Mass danner et kraftigt, musikalsk magnetfelt, hvor doommetal møder powerelectronics. Det lyder umiddelbart som et larmende projekt – og det er det også. Men det er også smukt og inderligt.

Manden bag, Benjamin John Power, fungerer normalt som ene halvdel af den elektroniske duo Fuck Buttons. Og de to projekter har meget tilfælles. Men hvor Fuck Buttons bragede igennem med eksperimentel dansemusik, fik Power under aliasset Blanck Mass afløb for sine sværere tilgængelige, men djævelsk fascinerende heavytilbøjeligheder.

Man kan roligt slå fast, at Power lever op til sit efternavn. Hans solounivers bygger på voldsomme følelser, energiudladninger, styrkeprøver og storslåethed.

Til OL i London i 2012 blev en af singlerne fra Blanck Mass’ selvbetitlede debutalbum brugt ved åbningsceremonien.

Animated Violence Mild er hans fjerde studiealbum.

Titlen sætter stemningen på forhånd. For på Animated Violence Mild er det som om, at Blanck Mass tager skikkelse af et aggressivt, maskinelt pansret menneskedyr.

Den trækker vejret hurtigt, bevæger sig adræt og viser frygtindgydende tænder. Men inderst i den mekaniske krop banker et uroligt, udtryksfuldt hjerte.

Krigsdans

Det er let at lytte sig frem til hjertelyden i maskineriet. For den befinder sig lige midt i Animated Violence Mild – godt pakket ind i kødfuldt, men mere ligegyldigt kropsvæv.

Hvor nerveenderne i begyndelse og slutning virker som praktiske, men også lidt intetsigende foranstaltninger, slår hjertet befriende uforudsigeligt på albummets fire nøglekompositioner.

Efter den beskedne introsekvens krænger »Death Drop« sig ud i tunge, rytmiske riffs, lange, hektiske trommespor og vanvidsgrowlen. Det er lyden af en kampscene i en apokalypsefilm, hvor menneskemaskinen viser sin bestialske og frygtindgydende råstyrke.

Men så, efter fem minutters kaos, skifter scenen til ren vinderattitude. Trommer og bas får selskab af en enkel, letbenet synthmelodi, tilsyneladende båret af topformens eufori.

Det skaber en ubemærket overgang til »House Vs. House«, som er et regulært klubnummer. De hakkende, industrielle vokalsamples og den underliggende ambientharmoni giver lytteren lyst til at danse krigsdans med sine indre dæmoner.

Og når Blanck Mass bryder ud i karamelblød, forvrænget sang, synger man begejstret med, selv om det er umuligt at tyde ordene.

»Hush Money« går til at begynde med all in på murrende frem og tilbage-bevægelsesbas. Men et øjeblik efter fejer synthen alle andre af gulvet for at overtage det med sin egen, hæsblæsende dance-off.

På »Love is a Parasite« kolliderer lykken og frustrationen. Tilsat hyletoner, og i et yderligere opskruet tempo, messer Blanck Mass med lytterens klarhed over egne følelser, gennem en kombination af abrupte drops og ren overdøvelse.

Blanck Mass lader følelserne kulminere med en vellykket blanding af råstyrke og forvirringsstrategi. Der gør, at han fortsat vinder lyttere til sig på den elektroniske musikscene.

Blanck Mass: ’Animated Violence Mild’ (Sacred Bones Records)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her