Læsetid: 4 min.

Forestillingen ’Hvid tegner sort model’ vil have publikum til at se sit eget blik

Der er plads til både refleksion og konfrontation i Sort/Hvids nye croquis-stykke ’Hvid Tegner Sort Model’, der forsøger at eksperimentere sig frem til nye måder at tale om køn og race på
Sort/Hvids nye forestilling ’Hvid tegner sort model’ begynder med en croquissession.

Sort/Hvids nye forestilling ’Hvid tegner sort model’ begynder med en croquissession.

Emilia Therese

30. september 2019

Sort/Hvids nye forestilling Hvid tegner sort model handler om at se, og om hvordan vores blikke påvirker de mennesker, vi ser på.

Det hele begynder med en croquissession. I et hvidt scenerum står skuespiller Mohamed Ali Osman på en plint, nøgen. Publikum har alle fået udleveret tegnebræt, papir og blyant og er blevet opfordret til at tegne croquis. Det gør forestillingens anden skuespiller, Karin Bang Heinemeier, også. Hendes tegning projiceres op på væggen bag Osman, og på ham: blikket lægger sig helt konkret på hans krop.

Efter en tids stilhed begynder han at tale. Han fortæller, at han egentlig ikke gider tale om sin hudfarve.

»Jeg ved da godt, at jeg er sort,« siger han.

Det er alle andre, der vil tale om det. I en tone, der bevæger sig mellem det spøgefulde, sårbare og alvorlige, fortæller han om, at folk ofte taler engelsk til ham, selv om han har boet i Danmark i størstedelen af sit liv.

Om, at andre antager, at han er god til at danse, altid er i form, kommer fra en udsat familie, enten behandler ham som »en ballademager eller et offer«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu