Læsetid: 4 min.

Der er gigantisk kvindekraft i Jeanett Albecks Suzanne Brøgger-stykke

På papiret lød det egentlig som en lidt dårlig idé. Men I guder! Og gudinder! Østerbro skælver i trussen, når sanger og skuespiller Jeanett Albeck går hedt og hårdt til Suzanne Brøggers essays
Skift kvinderollerne ud, som du skifter tøj. Man skal ikke hænge på én blomstret flæsekjole resten af livet!

Skift kvinderollerne ud, som du skifter tøj. Man skal ikke hænge på én blomstret flæsekjole resten af livet!

Teater Republique

7. september 2019

Om formiddagen drak jeg urtete hos en heks på Amager, der talte om det magiske sprog og dets virkning. Prosa, sagde hun, er ikke god til magi. Prosaen taler primært til hovedet, og så er det svært at få hul igennem. Anderledes, mente hun, med poesien og billedkunsten, og især musikken og sangen. Musikken og sangen åbner direkte op, går ind i os på en anden og langt mere kraftfuld måde, der viger ude om rationelle stopklodser. Det magiske sprog kommer bedst til udtryk i sangen. Det var hendes vurdering.

Senere på dagen, da solen var ved at gå ned over Gunner Nu Hansens Plads på Østerbro i København, sad jeg lettere indebrændt og fuld af skepsis i en halvmørk teatersal på Revolver.

Det havde været relativt svært at få bare én anmelderbillet til premieren på Brøgger – en musikalsk fortolkning af Brøggers univers. Jeg kunne høre på de anmeldere, der sad bag mig og konverserede lystigt om en fantastisk og netop afsluttet veganerfestival, at de også havde måttet kæmpe bravt for at få en billet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu