Læsetid: 3 min.

Det er gymnasieskolens privilegium at åbne nye og ukendte verdener for eleverne

I en samtid, hvor ungdomstid er blevet til uddannelsestid, er det værd at reflektere over, hvad der er, der er på spil inde i ungdoms(ud)dannelsesinstitutionerne
Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen og Michael Paulsens bog kan anbefales til landets mange pædagogikumstuderende, men såmænd også til opvakte gymnasieelever, så de kan få et nys om, hvordan gymnasielærere reflekterer både højlydt og begrebsligt over lærergerningen.

Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen og Michael Paulsens bog kan anbefales til landets mange pædagogikumstuderende, men såmænd også til opvakte gymnasieelever, så de kan få et nys om, hvordan gymnasielærere reflekterer både højlydt og begrebsligt over lærergerningen.

Linda Kastrup

6. september 2019

Når lys brydes og afbøjes, og når lyd kastes tilbage, er der tale om refleksionsprocesser, der udspiller sig mellem hhv. lys og øje og lyd og øre på grænsefladerne mellem de ydre fænomeners verden og menneskekroppen. Men der kan også tales om refleksion, når tænkning bliver til eftertænksomhed – og når den ægger til en indre dialog og giver sin respons med på verdens påtrængende påvirkninger. Den reflekterende træner sin sensibilitet og øver sig i at sanse, forstå og handle i en dynamisk verden.

Er man eksempelvis en refleksiv lærer, forholder man sig til sin egen gerning ved hjælp af lydhørhed, nysgerrig stemthed, en ikke ringe sporsans og ikke at forglemme: pædagogisk tænkning og teori. Måske formår man ligefrem at levere smittende undervisning og at åbne døren på klem ind til hidtil ukendte verdener og fremmede vidensformer, så eleverne ved selvsyn og igennem eksperimenterende og refleksive læreprocesser får mulighed for at møde sig selv, andre og ’andetheder’ på nye måder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Meget undervisning i folkeskolen foregår i dag på såkaldte undervisningsportaler, som er steder på internettet, hvor man abonnerer på viden og færdiglavede undervisningsforløb til de forskellige fag. På de portaler jeg benytter i min undervisning er der mulighed for at trykke på en "læs-let-knap", så teksternes bliver lidt lettere at læse.
Måske Information skulle overveje en sådan knap i e-avisen til omtaler som denne, så alle læsere orker at læse helt til sidste punktum.
Vh Lars K,
undervisningserfaring i FS: 30+