Læsetid: 5 min.

Legesyge og drilske kønsfremstillinger i malerier med 100 år på bagen

Det er ikke en nyopdagelse, at Kristian Zahrtmanns værker kan ses som fascinerede, homoerotiske studier i køn, men det er alligevel øjenåbnende at se dem i et eksplicit queer-perspektiv
Et af udstillingens malerier hedder Adam i Paradis. Det er fra 1914, og dermed en del af Zahrtmanns senværk. Maleriet viser den nøgne og velbyggede Adam midt i et visuelt fortættet flor af blomster, bladranker og frugter

Et af udstillingens malerier hedder Adam i Paradis. Det er fra 1914, og dermed en del af Zahrtmanns senværk. Maleriet viser den nøgne og velbyggede Adam midt i et visuelt fortættet flor af blomster, bladranker og frugter

Billede fra udstillingen

1. oktober 2019

Kristian Zahrtmann (1843-1917) var en central skikkelse i det danske kunstliv omkring forrige århundredskifte. I 1882 var han med til at stifte Kunstnernes Frie Studieskoler, der fungerede som en vigtig alternativ uddannelsesinstitution – et modakademi, som Zahrtmann kaldte det – i en periode, hvor Det Kgl. Danske Kunstakademi var meget konservativt.

På Kunstnernes Frie Studieskoler underviste og prægede Zahrtmann i en årrække en stor gruppe af de kunstnere, der senere skulle komme til at tegne modernismen i dansk kunsthistorie. Desuden var han i 1891 medstifter af Den Frie Udstilling, der også manifesterede et markant og kontroversielt opgør med etablissementet, de traditionelle, censurerede Charlottenborgudstillinger, som havde noget nær et monopol på kunstudstillinger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu