Line Vaaben styrker troen på, at fortællende journalistik er vigtig

Informations journalist Line Vaabens nye bog om fortællende journalistik er i sig selv et overbevisende argument for fortællingens styrke. Og hvis man tager bogens ’do and don’ts’ med et gran salt, er den en solid grundbog i, hvordan og hvorfor man skriver fortællinger fra virkeligheden
»Hvis jeg havde læst Line Vaabens bog, da jeg begyndte at fortælle historier, så havde der været en fare for, at jeg i min iver efter at knække koden havde stirret mig blind på tjeklister og dos and don’ts. Men først og fremmest ville Fortællingernes tid have styrket mig i troen på, at det er vigtigt at turde lade journalistik vokse sig til fortællinger, der er større end nyhederne,« skriver Marie Carsten Pedersen i sin anmeldelse. Foto fra bogen.

6. september 2019

Den anden dag mødte jeg en gut, der plejede at arbejde med kommunikation for den danske banksektor. Mens Danske Banks hvidvaskskandale rullede for fuldt blus, havde han til opgave at forklare andre banker, hvorfor deres kunder lod den dårlige stemning omkring Danske Bank smitte af på dem. De havde jo styr på deres ting, ingen fordækte transaktioner i afdelinger i Estland – så hvorfor var de pludselig også blevet skurke?

Det, mit nye bekendtskab forsøgte at få de fortørnede banker til at forstå, var, at deres rene samvittighed ikke gjorde nogen forskel for almindelige mennesker. For lige nu var fortællingen om bankerne – den store fortælling – at de var nogle svindlere. Og den ville tage tid at ændre. For fortællinger, særligt de, der er dramatiske, gennemarbejdede og velfortalte, lagrer sig i vores bevidsthed og former vores virkelighed. Sådan fungerer vi mennesker, og sådan fungerer den verden af information, der omgiver os.