Line Vaaben styrker troen på, at fortællende journalistik er vigtig

Informations journalist Line Vaabens nye bog om fortællende journalistik er i sig selv et overbevisende argument for fortællingens styrke. Og hvis man tager bogens ’do and don’ts’ med et gran salt, er den en solid grundbog i, hvordan og hvorfor man skriver fortællinger fra virkeligheden
»Hvis jeg havde læst Line Vaabens bog, da jeg begyndte at fortælle historier, så havde der været en fare for, at jeg i min iver efter at knække koden havde stirret mig blind på tjeklister og dos and don’ts. Men først og fremmest ville Fortællingernes tid have styrket mig i troen på, at det er vigtigt at turde lade journalistik vokse sig til fortællinger, der er større end nyhederne,« skriver Marie Carsten Pedersen i sin anmeldelse. Foto fra bogen.

6. september 2019

Den anden dag mødte jeg en gut, der plejede at arbejde med kommunikation for den danske banksektor. Mens Danske Banks hvidvaskskandale rullede for fuldt blus, havde han til opgave at forklare andre banker, hvorfor deres kunder lod den dårlige stemning omkring Danske Bank smitte af på dem. De havde jo styr på deres ting, ingen fordækte transaktioner i afdelinger i Estland – så hvorfor var de pludselig også blevet skurke?

Det, mit nye bekendtskab forsøgte at få de fortørnede banker til at forstå, var, at deres rene samvittighed ikke gjorde nogen forskel for almindelige mennesker. For lige nu var fortællingen om bankerne – den store fortælling – at de var nogle svindlere. Og den ville tage tid at ændre. For fortællinger, særligt de, der er dramatiske, gennemarbejdede og velfortalte, lagrer sig i vores bevidsthed og former vores virkelighed. Sådan fungerer vi mennesker, og sådan fungerer den verden af information, der omgiver os.

Så ja, det passer meget godt, når Informations journalist Line Vaaben i sin nye bog skriver, at »vi lever i fortællingernes tid«: I turbulente tider trives fortællinger, fordi de giver form til virkelighedens fragmenter og skaber sammenhænge, vi kan forstå vores tilværelse og vores verden i.

Lysten til at skrive

Line Vaaben arbejder selv med den fortællende genre i journalistikken. Som forfatter giver det hende en kolossal styrke: Hendes medrivende sprog og gennemtænkte disponering af bogens afsnit er i sig selv et stærkt argument for, hvordan den fortællende journalistik formår at engagere sin læser. Og det endda i en fagbog: Fortællingernes tid er henvendt til journalister, studerende og andre med interesse for at forstå og måske forsøge sig med journalistiske fortællinger.

Bogen består dels af Line Vaabens egne refleksioner over feltet, dels af 11 uddrag af tekster med et fortællende tilsnit, samt interview med de kendte journalister, redaktører (og en enkelt fotograf), der har skabt dem. Udvalget er godt.

Line Vaaben: Fortællingernes tid – styrken i fortællende journalistik.

Saxo
Fra Berlingske-journalist Line Holms fint observerende portræt af en 82-årig enkemand og den danske Cavling-vinder Camilla Stockmanns bog om rockerklanen Bullshit til amerikanske Eli Saslows forbilledlige, Pulitzer-nominerede sammenfletning af narkomanen Amandas personlige historie og fortællingen om USA’s epidemi af overdosis-dødsfald.

Højdepunktet er en anden berømt amerikaner, New York Times’ Dan Barry, og hans artikel »Ukendt kvinde med hestehale«. Her får vi en tekst, der strækker form og sprog til en ny, selvstændig virkelighed. Den står som et kampskrift for, at fortællingen er vigtig – både den, der ligger skjult mellem nyhedernes lynnedslag, og den, som Dan Barry selv tager på sig for at gøre historien om en kinesisk prostituerets selvmord i New York til et stort og uafrysteligt udsagn om verden af i dag. Den artikel får mig til at tro på den fortællende journalistiks magt. Og, måske endnu vigtigere, når hensigten med bogen er at inspirere: Den giver mig lyst til at skrive.

Hver sin metode

Hvert kapitel afsluttes med en ’hvad har vi lært’-boks, med små råd i punktform. Rådene er udmærkede, men de små kasser giver bogen et præg af noget skematisk: Her er tjeklisten. Følg den, og så dur det. Dét er en stille dræber for inspirationen og det originale initiativ.

Det samme er det, når bogen stiller noget, der ligner absolutte regler op: Som at du ikke må blive privat over for dine kilder, eller at en god slutning ikke rummer en konklusion. Men det, vil jeg indvende, må være op til historien. Det er den, man i sidste ende må lytte til, og ikke metodiske tommelfingerregler. Samtidig er der ingen grund til at være blåøjet romantiker omkring det at skrive journalistiske fortællinger, det flyder ikke bare fra en gudsbenådet inspirationskilde og ned gennem hænderne på den gode skribent; der er en metode, eller rettere, der er mange.

Det er heldigvis også en rød tråd gennem hele Line Vaabens bog, at fortællende journalister arbejder forskelligt, og at opgaven er at finde sin egen metode, sit eget blik og sin egen stemme. Her er det dybt fascinerende at læse interviewsekvenserne og få lov at kigge direkte ind i de gode fortælleres personlige værktøjskasser. Takket være Line Vaabens gode fortællerstemme bliver det til håndværksmæssige indblik, der er værd at læse for alle, der er nysgerrige på, hvordan vor tids bedste journalistiske fortællinger bliver til.

Hvis jeg havde læst Line Vaabens bog, da jeg begyndte at fortælle historier, så havde der været en fare for, at jeg i min iver efter at knække koden havde stirret mig blind på tjeklister og dos and don’ts. Omvendt havde det store idékatalog, bogen også tilbyder, nok sparet mig for mange forkrampede fejlskud. Og først og fremmest ville Fortællingernes tid have styrket mig i troen på, at det er vigtigt at turde lade journalistik vokse sig til fortællinger, der er større end nyhederne.

Line Vaaben: Fortællingernes tid – styrken i fortællende journalistik. Informations Forlag, 282 sider, 300 kroner

Marie Carsten Pedersen er redaktør og skribent på den digitale avis Zetland