Niels Erlings debut som kunstnerisk leder på Momentum fungerer kun glimtvis

På Momentum i Odense er Niels Erlings første forestilling som kunstnerisk leder en pudsig pose blandede bolsjer med filmreferencer, citater fra filosoffer, en fed scenografi og en tekst, der ganske enkelt ikke er stærk nok
’Krise’ har masser af lyspunkter – scenografi og lyssætning spiller fremragende sammen, og de tre unge skuespillere – her Mette Gregersen og Jakob Femerling Andersen – er virkelig gode i Niels Erlings instruktion. Men teksten og helheden halter, så selv om Niels Erling bestemt har fat i noget af det rigtige, er det bare ikke ramt helt rent i første forsøg.

PR-foto

2. oktober 2019

Det interessante ved Teater Momentum i Odense er, at der hver sæson kommer en ny, ung kunstnerisk leder, som skal tegne teatrets profil. Sidste sæson var det den kun 27-årige Anna Malzer, der strøg direkte videre fra Odense til jobbet som ny teaterdirektør for Mungo Park.

Med den forhistorie in mente er der også visse forventninger til den nye kunstneriske leder. Vi forventer noget spændede, ungt og gerne nytænkende. Et eller andet, der kan vise os glimt af den danske scenekunsts fremtid.

Der hviler altså et vist pres på skuldrene af instuktør Niels Erling, som tidligere har været kunstnerisk leder på radiodramakollektivet AKT1 og blandt andet har instrueret den anmelderoste forestilling Finn & de 5 fajl på Zangenbergs Teater. Niels Erling, der altså ikke er et ubeskrevet blad, har valgt at lade omdrejningspunktet for sin sæson på Momentum være noget så essentielt som verdens undergang.