Læsetid: 3 min.

I ny dansk dramatik på Aalborg Teater flytter et misfoster ind i ghettoen

En kvinde flytter sammen med sin misdannede teenagesøn ind i et ghettoområde. Det er på Aalborg Teater udgangspunktet for Julie Maj Jakobsens ’Efter branden’, der handler om at være anderledes. Det er ny dansk dramatik fuld af ubesvarede spørgsmål
Teenagedrengen Halfdan (Østen Borre Simonsen) og ghettopigen Viktoria (Karla Rosendahl Rasmussen) bor i et ghettoområde i teaterstykket ’Efter branden’, der måske ikke vil blive læst og opført om 100 år fra nu, men alligevel er tankevækkende.

Teenagedrengen Halfdan (Østen Borre Simonsen) og ghettopigen Viktoria (Karla Rosendahl Rasmussen) bor i et ghettoområde i teaterstykket ’Efter branden’, der måske ikke vil blive læst og opført om 100 år fra nu, men alligevel er tankevækkende.

Lars Horn

21. september 2019

Den markante lugt af brændt papir breder sig blandt publikumsrækkerne ved Lille Scene på Aalborg Teater. Den kradser i næsen og sætter instinktivt kroppens sanser i beredskab. Foran publikum på det beskidte scenegulv, der er dækket af et tykt lag jord, halm og træflis, står en ung mand iført hættetrøje og rygsæk. Han sætter ild til noget, der ligner pengesedler. Han betragter dem brænde og lader dem falde til jorden, før ilden når hans fingre.

Drengens navn er Halfdan. En, der er noget halvt. Halvt menneske og halvt næsehorn, foreslår han selv. Østen Borre Simonsen lægger krop, men ikke ansigt, til. For hans ansigt er lige så misdannet som Quasimodos ryg. »Som en fodbold, der er trykket flad i den ene side.«

Makeupeffekterne er velskabte og ser realistiske ud, men det er alligevel svært at forstå, hvorfor dette ansigt skulle være så skræmmende. Vi ser ikke nødvendigvis »et utilpasset misfoster af en teenager«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu