Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’
De to børn i ’Fanny og Alexander’ spilles dobbelt af Bolette Nørgaard Bang og Gustav Dyekjær Giese, der styrer to ansigtsløse dukker i børnestørrelse. Det har en fin dramatisk effekt med de lidt uhyggelige dukker frem for rigtige børn, ligesom Martin Erikssons scenografi, der intet forsøg gør på at skabe en komplet illusion af et herskabshjem anno 1910, virker meget stærkt.

Allan Toft

25. september 2019

Det er to væsensforskellige iscenesættelser, der netop nu kan opleves på de to landsdelsscener i Aalborg og Odense. Den ene overrasker positivt. Den anden mere negativt. Personligt har mine tidligere erfaringer med iscenesættelser af Bergman været til den tørre og kedelige side, mens fremragende romaner ofte kan medføre ditto teater. Men denne gang viser det sig omvendt.

På Odense Teater har Nicolei Faber dramatiseret og iscenesat F. Scott Fitzgeralds mellemkrigstidsroman, Den store Gatsby. En amerikansk drøm om en ung mand fra fattige kår, der på opportunistisk vis tager sin skæbne i egne hænder og går efter guldet – og pigen. En bog, der ikke blot regnes for et af hovedværkerne i amerikansk litteratur, men som også i flere omgange er blevet filmatiseret med store navne som Robert Redford (1974) og Leonardo DiCaprio (2013) i rollen som den mystiske rigmand Jay Gatsby.

• Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel