Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’
De to børn i ’Fanny og Alexander’ spilles dobbelt af Bolette Nørgaard Bang og Gustav Dyekjær Giese, der styrer to ansigtsløse dukker i børnestørrelse. Det har en fin dramatisk effekt med de lidt uhyggelige dukker frem for rigtige børn, ligesom Martin Erikssons scenografi, der intet forsøg gør på at skabe en komplet illusion af et herskabshjem anno 1910, virker meget stærkt.

Allan Toft

25. september 2019

Det er to væsensforskellige iscenesættelser, der netop nu kan opleves på de to landsdelsscener i Aalborg og Odense. Den ene overrasker positivt. Den anden mere negativt. Personligt har mine tidligere erfaringer med iscenesættelser af Bergman været til den tørre og kedelige side, mens fremragende romaner ofte kan medføre ditto teater. Men denne gang viser det sig omvendt.

På Odense Teater har Nicolei Faber dramatiseret og iscenesat F. Scott Fitzgeralds mellemkrigstidsroman, Den store Gatsby. En amerikansk drøm om en ung mand fra fattige kår, der på opportunistisk vis tager sin skæbne i egne hænder og går efter guldet – og pigen. En bog, der ikke blot regnes for et af hovedværkerne i amerikansk litteratur, men som også i flere omgange er blevet filmatiseret med store navne som Robert Redford (1974) og Leonardo DiCaprio (2013) i rollen som den mystiske rigmand Jay Gatsby.

Jon Lange har rollen som Gatsby, der som en besættelse dyrker sin ungdomskærlighed til den smukke Daisy (Lea Baastrup Rønne), som – mens Gatsby var udsendt i krigen – giftede sig med rigmanden Tom Buchanan (Nicolai Jandorf). Men til trods for en fin præstation og sit tiltalende ydre, får Lange aldrig rigtig plads til at udfolde den forventede storcharmør. I stedet kommer han til at fremstå som en pæn, men ukarismatisk biperson i fortællingen.

Benjamin Kitter udstråler lige dele naturlig kejtethed og gammeldags velopdragenhed i rollen som fortælleren Nick Carraway. Han gør det glimrende som Gatsbys mindrebemidlede nabo, der kommer til at spille en central rolle i fremdriften af fortællingens tragiske kærlighedsdrama. Men derudover har Fabers iscenesættelse svært ved at mønstre blot en brøkdel af de fremragende personskildringer, der præger Fitzgeralds fortælling.

På Odense Teater har Nicolei Faber dramatiseret og iscenesat F. Scott Fitzgeralds mellemkrigstidsroman, Den store Gatsby.

Emilia Therese

Aalborg Teater giver Bergman nyt liv

I Aalborg har Egill Pálsson skabt en dynamisk og særdeles levende iscenesættelse af Ingmar Bergmans Fanny og Alexander. Filmen, der som et mørkere alternativ til Matador rullede over danske tv-skærme som miniserie i starten af 1980’erne, bliver i teaterversion et velafbalanceret miks af drama, komik og velopbygget storytelling.

Bergmans historie er et gennemgående teatralsk familiedrama. Ekdahl er en sprudlende teaterfamilie med alle generationer samlet på flere etager i et stort hus fuld af traditioner, festivitas og sidespring i alle retninger. Den smukke, unge enke, der fremstår mild og lidt naiv i Nanna Skaarup Voss’ yndige skikkelse, lader sig efter sin mands død besnære af biskoppens ord om en kærlig gud.

Desværre viser hans hjem sig at være alt andet end kærlighedsfyldt, og enken ender i et levende mareridt med sine to børn, Fanny og Alexander. Martin Ringmose er skræmmende som biskop Edvard, der med sit intense blik og slikkede hår fremstår langt mere som en voldelig patriark end en kærlig sjælesørger.

De to børn spilles dobbelt af Bolette Nørgaard Bang og Gustav Dyekjær Giese, der som voksne udgaver af Fanny og Alexander styrer og giver stemme til to ansigtsløse dukker i børnestørrelse. Det har en fin dramatisk effekt med de livsløse, lidt uhyggelige dukker frem for rigtige børn.

Det dystre heri kommer også til at skabe ekstra kontrast til de små komiske elementer, der letter stemningen en smule. Heriblandt Jacob Moth-Poulsens Gustav Adolf, der som en »overerotisk« onkel hæmningsløst dyrker sine lyster med barnepigen Maj (Ena Spottag), eller den tyskfødte svigerinde Lydia (Maria Knudsen Fogh), der med triste kommentarer leveret med en stærk tysk accent bidrager til det skæve i fortællingen.

Martin Erikssons scenografi er atypisk og alt andet end statisk. Al teknik og snoretræk på sidescenerne er synlige for publikum. Der gøres intet forsøg på at skabe en komplet illusion af et herskabshjem anno 1910, hvilket overraskende nok virker meget stærkt. En gigantisk sort-hvid udgave af Gustav Dorés bibelillustration ’Faldne engle’ danner bagtæppe gennem hele forestillingen. Og med Mia J. Willetts veludførte lyssætning skifter billedet karakter fra dyster, farveløs dommedagsstemning til lysende, lyserød lykke.

Lydbilledet kan være væsentligt

Med på scenen i Aalborg har de musiker Klaus Risager, der på sine mangeartede, særegne instrumenter skaber en ekstremt stemningsfuld lydside. Dybe og lyse toner, faretruende buldren, munter klimpren, støj og mere melodiske elementer afløser hele tiden hinanden i et gennemgående musikalsk underlag, der indimellem forstærkes af ensemblets ordløse korsang. Endnu en forstærkning af det levende og foranderlige i Egill Pálsson vellykkede iscenesættelse.

Også i Odense har man arbejdet med musikken. Den diskrete brug af underlægningsmusik i Jonas Jørgensens lyddesign er et af de mere interessante elementer i forestillingen. Hver gang Jon Langes Gatsby træder ind på scenen ledsages han af den jazzede lyd af whiskers på bækken. Og kærligheden mellem Daisy og Gatsby ledsages af blid klimpren på flyglet.

Men lydbilledet til Gatsbys overdådige fester er præget af et pulserende, moderne beat, der virker som en sær anakronisme sammen med gæsternes charlestoninspirerede dans og de i øvrigt glamourøse 1920’er-kostumer.

Cecilie Gerberg er dragende smuk som den guldklædte, glitrende sangerinde, der med en enorm fjerpragt på hovedet optræder fra den lille scene i Gatsbys hjem.

Til trods for glitrende kjoler, hvirvlende guldstøv og voluminøse gyldne draperinger i Mie Riis’ scenografi, forbliver Den store Gatsby en fin, men lidt statisk teateroplevelse. Som Nick Carraway-karakteren er den pæn og ordentlig, men ikke i sig selv super interessant. Nicolei Fabers dramatisering i Jørgen Nielsens oversættelse virker ret tekstnær. Men det, der fungerer fremragende i romanen, kommer til at virke for langtrukket og teksttungt på scenen.

I Aalborg formår Egill Pálsson derimod at skabe en levende teateroplevelse. Både fysisk med skuespillere, der på naturlig vis er i konstant bevægelse rundt på scenen i Kasper Ravnhøjs koreografi, og når det kommer til fortællerstemmen, der godt nok primært bæres af Gustav Dyekjær Gieses Alexander, men også hopper vilkårligt rundt mellem de øvrige medvirkende som en bold i konstant bevægelse rundt på scenen. Bergmans efterhånden halvgamle film får fornyet liv på teaterscenen, hvor historien fremstår velgennemført og relevant.

’Den store Gatsby’. Dramatisering og instruktion: Nicolei Faber. Scenograf: Mie Riis. Lyd: Jonas Jørgensen. Lys: Simon Holmgren. Med: Benjamin Kitter, Jon Lange m.fl. Spiller på Odense Teater til 4. oktober.

’Fanny og Alexander’. Instruktør: Egill Pálsson. Scenograf: Martin Eriksson. Koreograf: Kasper Ravnhøj. Musiker: Klaus Risager. Lys: Mia J. Willett. Lyd: Aske Bergenhammer Hoeg. Med: Gustav Dyekjær Giese, Nanna Skaarup Voss m.fl. Spiller på Aalborg Teater til 5. oktober.

• Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel