Læsetid: 4 min.

Rystende opera om fangenskab, tortur og håb om frihed

Opera i koncertopførelser kan være en træls oplevelse, men det var ingenlunde tilfældet med DR SymfoniOrkestrets fremførelse af Luigi Dallapiccolas ’Fangen’. Budskabet er en bevægende blotlæggelse af fascismens modstridende ansigter, og det kom til at stå utrolig stærkt i kraft af aftenens dirigent
1. oktober 2019

Det var radioopera af høj kvalitet, Luigi Dallapiccolas Fangen fra 1948, som blev fremført som torsdagskoncert i forrige uge.

En kort og gribende historie om 1500-tallets spanske inkvisition, en tortureret fanges håb om frihed, hans moders sorger og rædsler, fangevogterens tilsyneladende alliance med fangen, og storinkvisitorens invitation til skafottet.

De tre solister gjorde en storartet indsats, men det var afgjort dirigentens aften – italieneren Gianandrea Noseda, som i den grad fik DR SymfoniOrkestret op af starthullerne for derefter at holde det fast i intensiteten til sidste takt.

Koncerten varede 50 minutter, man kunne på forhånd tænke, at det var en kort omgang, men da det var forbi, ønskede man ikke flere toner den aften, hverken før eller efter. Opera i koncertopførelser kan være en træls oplevelse, sådan som jeg skrev først på året om Beethovens Fidelio også i Koncerthuset, men Fangen blev netop skrevet som en radioopera og behøver kun de billeder, musikken skaber hos den enkelte tilhører.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu