Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Velvet Negroni giver efterårets brunlige sindsstemning en livligt sitrende neonkant

På sit debutalbum, ’Neon Brown’, blander amerikanske Velvet Negroni overlegent og selvsikkert soulens traditionsrigdom med den elektroniske musiks uforudsigelige muligheder
Den inderste, akustiske soulkerne på ’Neon Brown’ rummer en dunkelhed og en dybde, der er indbydende at synke ned i, uanset om Nutzman crooner eller går i falset. Men albummets skær af musikalsk hundredeårshændelse skal findes i dets yderste neonglans, der røber Velvet Negronis flair for desorienterende klubmusik.

Den inderste, akustiske soulkerne på ’Neon Brown’ rummer en dunkelhed og en dybde, der er indbydende at synke ned i, uanset om Nutzman crooner eller går i falset. Men albummets skær af musikalsk hundredeårshændelse skal findes i dets yderste neonglans, der røber Velvet Negronis flair for desorienterende klubmusik.

PR-foto

Kultur
26. september 2019

Et navn på en farve kan opstå på baggrund af mange forskellige, kulturelt nuancerede omstændigheder. Der er babyblå, kanariegul, knækket hvid og shocking pink. Nu findes neonbrun også i farvespektret – takket være den amerikanske musiker Velvet Negroni.

Det er sangeren og produceren Jeremy Nutzman, der under aliasset laver uudgrundeligt mørk og fluorescerende eksperimentel elektronisk soul. Hans debutalbum, Neon Brown, giver efterårets tunge, brunlige sindsstemning en livligt sitrende neonkant.

Nutzman er vokset op i Minneapolis, som adoptivbarn hos en strengt kristen familie. Her var det ham forbudt at bruge tid på anden musik end klassisk klaverspil, som han øvede en time om dagen.

Men forbudte toner trak konstant i den unge musiker. Han smuglede cd’er ind i huset og gemte dem for sine adoptivforældre, med større eller mindre held.

Da Nutzman først var flyttet hjemmefra og begyndt at skrive musik som Velvet Negroni, gik der ikke lang tid, før han blev opdaget af markante navne som Kanye West, Kid Cudi, Tame Impala og Bon Iver.

De etablerede artister har forudset hans potentiale og hjulpet ham frem. Men det er først nu, på debutalbummet, at man kan begynde at spå om Velvet Negronis holdbarhed.

Dunkel indvendig, neon udenpå

Neon Brown blander soulens traditionsrigdom og den elektroniske musiks uforudsigelige muligheder. Velvet Negroni forener organisk med elektrisk, og skaber dermed en personlig og gennemført neonbrun klangfarve.

Det er først og fremmest Nutzmans vokal, der giver følelsen af mættet farvetone. Den inderste, akustiske soulkerne på Neon Brown rummer en dunkelhed og en dybde, der er indbydende at synke ned i, uanset om sangeren crooner eller går i falset.

Men albummets skær af musikalsk hundredeårshændelse skal findes i dets yderste neonglans, der røber Velvet Negronis flair for desorienterende klubmusik.

Numrene synes på skift at tage udgangspunkt i det brune, bløde, organiske indre og det beskyttende lag af syntetisk neonblændværk udenom. Men sådan forstærker de to umiddelbare kontraster hinanden til dette absurd velfungerende lydbillede.

»Confetti« begynder med blæsere, hvorefter der udvikler sig en tilbagelænet traprytme. »Choir Boy« giver associationer til gospelkor og kristen opvækst, underlagt en sløv, elektrificeret marimba. Og på »Kurt Kobain« lægges der både autotune og stakkatoagtige drops til Velvet Negronis ligefremme vokal, som konstant drives frem af improviseret, naturlig nynnen. Det gør dunkelheden mørkere og lyset mere skarpt.

Sidstnævnte handler ikke om Nirvana, men om kærlighed, sådan som den føles i vores pendulerende tilværelse mellem on- og offline.

»I worked out (yeah)
I kissed the phone
that don’t phase me, mark my way (Ch-Ch-Ch-Ch-Charlie)
you told me to come over
put that wisdom far from me (Charlie)
now I change, that’s pretend though
don’t stop, don’t stop, follow me

Neon Brown blander Velvet Negroni overlegent og selvsikkert den fascinerende, musikalske nuance, som neonbrun hermed er blevet gjort til.

Velvet Negroni: ’Neon Brown’ (4AD)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her