Brad Paisley er bedst, når han lader sin Telecaster tale

Den amerikanske superstjerne Brad Paisley sprintede gennem sine populære countryhits, da han lørdag aften gæstede København. Han skiftede Fender hurtigere, end Informations anmelder kunne nå at blinke, og efterlod ingen tvivl om, at han er et bæst med en elektrisk guitar
Publikum er kommet for at honky tonke, trampe i takt og synge med på Brad Paisleys blødsødne countryrocknumre. Han selv er kommet for at underholde og han holder et imponerende højt tempo gennem hele showet.

Morten Rygaard

7. oktober 2019

Der er ikke mange, der kan betjene en elektrisk guitar som den amerikanske countrysanger Brad Paisley. Hans teknik overskrider sågar hans sproglige formåen, når han på YouTube skal forklare, hvordan han bruger sin Telecasters G-Bender – en funktion, der trinløst løfter den ene strengs tonehøjde med to halvtoner, når han trækker i sin guitarrem. Der går ikke mange sekunder, før det ikke er Paisley, men Telecasteren, der taler.

Den nu 46-årige familiefar fra West Virginia begyndte sit guitarspil, da han som otteårig fik foræret én af sin bedstefar. I highschool blev Paisley inviteret til at optræde i den lokale Rotary Club, hvor en direktør fra en af de store radiostationer hørte ham og spurgte, om han havde lyst til at gæsteoptræde i et af deres shows. Paileys radiodebut gik så godt, at han sikrede sig en fast plads i programmet de næste mange år. Og efter han i midten af 1990’erne flyttede til countrypoppens epicenter, Nashville, for at studere music buisness, er det kun gået fremad for den produktive sangskriver.