Læsetid: 4 min.

Buñuel-animationsfilm skærer ikke tilstrækkeligt i øjeæblet

Den spanske filminstruktør Luis Buñuel undergravede verdensbilleder og revolutionerede filmkunst. Men en ny og o.k. charmerende animationsfilm, ’Buñuel i skildpaddernes labyrint’, om manden skuffer ved at fastholde en jovial tone og en kun behersket visuel fantasi
Animationsfilmen ’Buñuel i skildpaddernes labyrint’ handler om en af filmhistoriens mest radikale kunst- og samfundsrevsere, og alligevel insisterer den på en hyggelig, jovial stemning.

Animationsfilmen ’Buñuel i skildpaddernes labyrint’ handler om en af filmhistoriens mest radikale kunst- og samfundsrevsere, og alligevel insisterer den på en hyggelig, jovial stemning.

Angel Films

10. oktober 2019

Da den spanske filmskaber Luis Buñuel i 1929 skærer et øjeæble i to dele i kortfilmen Den andalusiske hund, sender han chokbølger igennem sin samtid – og dernæst langt op i filmhistorien, ja, endda op i moderne rockmusik anno 1989.

»Slicing up eyeballs
I want you to know
Girlie so groovy
I want you to know
Don’t know about you
But I am un chien Andalusia,
« synger Black Francis fra Pixies i sangen ’Debaser’ på bandets rockklassiker, albummet Doolittle.

Black Francis skriger i omkvædet og formulerer gennem et voldsomt æstetisk greb sit oprør mod rockborgerskabets diskrete charme.

Før rocken, før punken er det Buñuel, der undergraver verdensbilleder.

Da øjet skæres åbent i Den andalusiske hund, så en fed væske vælder ud, lover den spanske filminstruktør os et nyt syn på verden og på filmkunsten. Det er vores blik på filmkunsten, han skærer i.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu