Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Gennem natten og vinden’ er både sympatisk og frustrerende

Maja Lucas’ femte bog handler om, hvornår man skal blande sig, og hvornår man skal lade være. Den er så fuld af tankevækkende dilemmaer, at karaktererne nogle gange er lige ved at virke som marionetdukker i et oplysningsprojekt
I betragtning af, at Gennem natten og vinden er en skildring af ydre og indre kaos, destruktive impulser og afmagt, er romanen meget velorganiseret med syv afsnit, der næsten alle sammen fuldstændig følger berettermodellens syv faser, skriver Lone Nikolajsen.

I betragtning af, at Gennem natten og vinden er en skildring af ydre og indre kaos, destruktive impulser og afmagt, er romanen meget velorganiseret med syv afsnit, der næsten alle sammen fuldstændig følger berettermodellens syv faser, skriver Lone Nikolajsen.

Les Kaner

Kultur
25. oktober 2019

At Maja Lucas har noget på hjerte med sin femte bog, Gennem natten og vinden, er man ikke i tvivl om. Romanen er én lang invitation til at sætte sig i udsatte medborgeres sted og til at overveje, hvordan man mest hensigtsmæssigt forholder sig til de – mere eller mindre reelle – problemer, de har, og som deres adfærd medfører for dem selv og andre.

Over 150 meget dialogbårne sider følger man en enlig, arbejdsløs, alkoholiseret mor i hovedstadsområdet, som jorden begynder at brænde under, fordi pædagogerne i børnehaven vil underrette kommunen. Pædagogerne har lagt mærke til, at det vist ikke går så godt for Johanne, som hovedpersonen og jegfortælleren hedder, med at tage sig af sønnen Tore. 

Maja Lucas: ’Gennem natten og vinden’.

Gucca
Bedst som jorden brænder under Johanne, møder hun en 19-årig hjemløs mand fra Moldova ved navn Dima. Han lever af at samle affald, hans opholdstilladelse er udløbet, og politiet er efter ham. I modsætning til Johanne kan Dima finde ud af at bede om hjælp, og lidt modvilligt etablerer hun en form for alliance med ham, hvor de prøver at hjælpe hinanden. 

I betragtning af, at Gennem natten og vinden er en skildring af ydre og indre kaos, destruktive impulser og afmagt, er romanen meget velorganiseret med syv afsnit, der næsten alle sammen fuldstændig følger berettermodellens syv faser. Der er også noget overskudspræget i dens overblik over de forskellige karakterers grunde til at handle, som de gør. Frem for at invitere sin læser ind i kaosset giver den fornuftige forklaringer på, hvorfor alle mennesker ikke formår eller gider at være fornuftige.   

Anslaget er en virkelig præcis og effektiv sammenfatning af, hvad hele resten af historien skal handle om. Dejligt køligt og nøgternt beskriver Johanne, hvordan de fattige østeuropæere trænger ind i gården, hvor hun bor, for at rode i affaldet efter salgbart skrammel. Det nævnes ikke som et problem, men som et vilkår, før en vicevært kommer på banen og med hjælp fra politiet prøver at få smidt et forstyrrende menneskeligt element på porten. 

Det er også i anslaget, man finder romanens tre cooleste sætninger:

»Engang, jeg kiggede ud af køkkenvinduet, så jeg en tage et halvspist påskeæg op af containeren. Det var Tores, han havde lige haft diarré. Jeg overvejede at råbe ned og advare ham.«

Konfliktoptrappende politi og velfærdsstatens fodsoldater

Hele bogen handler om, hvornår man skal blande sig, og hvornår man skal lade være. Lige her står valget mellem at lade det andet menneske skade sig selv med børnelortebakterier og så at ydmyge ham ved at afsløre, at man er opmærksom på den fornedrelse, han er midt i. Man kan næsten ikke være bekendt at lade være, men det gør hun så alligevel, fordi hun heller ikke vil være bekendt at ydmyge ham.

Det er mere eller mindre samme situation, mange af romanens bipersoner står i i mødet med Johanne, der lugter af øl og sved og ikke giver sin søn ordentlige madpakker med. Flere af dem (ikke mindst en særligt emsig nabo) er dog mere tilbøjelige end Johanne til at vælge den ydmygende konfrontation. 

Johannes møder med myndighederne udformer sig som en række dramatiserede eksempler på, hvordan man henholdsvis bedst og værst kan håndtere personer med Johannes portefølje af problemer.

En læge udgør det gode eksempel, idet hun anerkender den gode tilknytning mellem mor og søn, insisterer på at høre Johannes side af sagen, registrerer hendes selvskader uden at sætte hende i forlegenhed og på diskret vis adresserer hendes alkoholafhængighed.

Prisen for den mest uhensigtsmæssige, konfliktoptrappende håndtering tager en politibetjent, mens adskillige andre af velfærdsstatens fodsoldater prøver sig frem med mere eller mindre held. Romanen gør på fornuftig vis et nummer ud af at vise, at der er tale om reelle dilemmaer, når man som pædagog eller sundhedsfaglig person observerer forældre, der til trods for al mulig ømhed og kærlighed forsømmer deres barn.

Samtidig er synsvinklen solidt placeret hos Johanne, som man dermed inviteres til at være solidarisk med. Hun er ikke bare et afmægtigt rodehoved med et alkoholmisbrug, men også en oprørsk og normkritisk person, der gør meget ud af at vise sin omverden, at hun faktisk både er dannet og intelligent.

Det fungerer godt, når Johanne beskriver den kassemedarbejder, der først ser fordømmende på hendes selvskader og dernæst bliver overrasket over, hvor dannet hun taler. Det fungerer mindre godt, når hun bebrejder den kommunale sagsbehandler, at hun ikke læser poesi. Selv om det er sympatisk at understrege, at man som udsat borger sagtens kan være både intelligent og have rod i den øvre middelklasse, virker det overgjort at lade digtrecitation være hendes foretrukne forsvarsmekanisme.

Nogle gange fylder den bagvedliggende intention om at få læseren til at forstå, hvor svært Johanne og Dima har det, så meget, at det er lige ved at punktere den illusion, fiktion lever af. Så tænker man ikke: ’Stakkels menneske,’ men derimod: ’Sikke et godt spørgsmål, teksten der stiller.’ For spørgsmålene er gode. F.eks. når Johanne siger:

»Hvad fanden ved I idioter om smerte?!«   

Maja Lucas: ’Gennem natten og vinden’. Gyldendal, 150 sider, 200 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her