Læsetid: 8 min.

’Joker’ er både moralsk og menneskelig kompleks – og det perfekte sindbillede på vor tid

Joaquin Phoenix vrider og vender sig i sin fremragende, meget fysiske præstation som Batmans ærkefjende i Todd Phillips’ ’Joker’, der ikke ligner mange andre superheltefilm. I stedet tager den temperaturen på et land og et samfund, hvor meget er galt, og hvor filmen allerede inden sin premiere er blevet kritiseret og debatteret voldsomt
Joaquin Phoenix leverer en transformativ præstation som titelpersonen i Todd Phillips’ usædvanlige superheltefilm, ’Joker’.

Joaquin Phoenix leverer en transformativ præstation som titelpersonen i Todd Phillips’ usædvanlige superheltefilm, ’Joker’.

Warner Bros

4. oktober 2019

Smil til verden, og verden vil smile tilbage til dig, siger man. Det gælder dog ikke for Arthur Fleck, der spilles med uhyggelig intensitet og transformativ kraft af Joaquin Phoenix i en af de mest usædvanlige superheltefilm – hvis man da overhovedet kan kalde den det – jeg længe har set: Todd Phillips’ Joker.

Den handler nok om Batmans ærkefjende, Jokerens, fødsel, men Batman er ingen steder at se, i stedet er der tale om et begavet og udfordrende portræt af sindssyge, et menneskes og et samfunds, som allerede inden sin premiere er blevet genstand for karsk kritik og ophedet debat.

Arthur er i bund og grund en stakkel. En af den slags stille eksistenser, der lever på bunden af samfundet og bliver trådt på. Han vil bare gerne gøre folk i godt humør, fordi, som han siger på et tidspunkt i filmen:

»Min mor siger altid, at jeg skal smile og se glad ud. Hun fortalte mig, at jeg havde et mål: At bringe verden grin og glæde.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jakob Trägårdh
  • Alvin Jensen
  • Johnny Christiansen
  • Søren Kramer
  • Steen K Petersen
  • Eva Schwanenflügel
Jakob Trägårdh, Alvin Jensen, Johnny Christiansen, Søren Kramer, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tonny Helleskov

The Real Reason to Skip Joker Is That It’s Boring
Not even Joaquin Phoenix can save this muddled, monotonous movie.
Slate.com 03.10.19
Amerikanske Remakes er meget sjældent ikke-kedelige

9.3 på imdb
Det bliver måske årets topscorer.
47.000 brugere har pt stemt.

At Warner laver den slags risikabel film er et nybrud. Er det en trend der sætter sig permanent i filmskabelsen, hvis den bliver økonomisk en succes, vil det forandre amerikansk identitet og kultur for altid.

Den potentielle betydning af den film kan kun underdrives.

Alvin Jensen, Arne Albatros Olsen og Soren Andersen anbefalede denne kommentar

Thomas Wayne er jo Bruce Waynes (Batmans) far! Og filmen går imod hele Batman-universet og opbygningen af det, når den lader Thomas Wayne være en rigmand, der er totalt ligeglad med de fattige! For det var Wayne-familien aldrig! Snarere tværtimod og omvendt! Utallige er de gange, hvor Bruce Wayne har sagt, både i tegneserier, i animerede serier, og i film, at Wayne-familien altid har gvet store summer til velgørenhed, altid har haft et program for at uddanne børn fra fattige inner city schools, og i det hele taget har gjort, og gør, en hel del ting for at afhjælpe fattigdommen i USA!

Carsten Wienholtz, Jakob Silberbrandt og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar

En gang imellem falder man over en rigtig god film, men det er sjældent dem der også hitter på IMDB for mit vedkommende.

Og nej, Jokeren, er ikke, og har aldrig været en stakkels sølle figur! Jokeren er, uanset hans tragiske familebaggrund, og hans vanvid/vanvittige opførsel en figur, der alene må tage ansvaret for de kriminelle handlinger, han begår, og har begået - alt andet er at undskylde og forsvare en gal, psykopatisk og sociopatisk morder!

Og ja, der findes muligvis en slags forklaring på, hvorfor Jokeren gør som han gør, men jeg mener, at det er en fejl at forsøge at gøre Jokeren menneskelig, fordi det er han jo ikke...! Han er præcis som de seriemodere (serial killers) i serien MIndhunter a raving lunatic - an insane person - der gør som han gør, fordi han derved får magt over andre mennesker; den magt han ikke havde, eller oplevede, da han var, at han havde, da han var barn; Jokeren nyder derved, på den måde, at have magt over liv og død, over andre mennesker, at bestemme, hvem der skal leve eller dø - præcis som de seriemordere, som FBI-agenterne i Mindhunter (netflix) gør det!

Tommy Gundestrup Schou

@Karsten Aaen
Jeg er ikke enig med dig i, at Jokeren ikke skal gøres menneskelig. Faktisk synes jeg, at skildringerne af ham i samtlige versioner i Batman filmene i hvert fald antyder, at der netop ER en tragisk historie bag karakterens vanvid og at der ER et menneske der lider bag den vanvittige facade.

Det er som med voldelige videospil. Vi kan godt skelne mellem fiktion og virkelighed så jeg ser ikke noget problem i den skildring af jokeren som bruges her.

@Karsten Aaen:
Jeg kan ikke helt følge logikken i, at hvis folk er mere end så og så meget syge, så skal de dehumaniseres? Empati med et andet menneske er på ingen måde lig med sympati for dettes handlinger.

Til gengæld er det for mig at se et af de allervigtigste pejlemærker for, hvor udviklet vores samfund er, i hvor høj grad vi er stand til at se mennesket bag 'umenneskelige' handlinger.

Torsten Jacobsen, Peter Andersen, Alvin Jensen, Bjørn Pedersen og Dennis Jørgensen anbefalede denne kommentar
Peter Andersen

I midten af 1800-tallet var det fransk-tyske kortspil «euchre» [ju:'ker] meget populært i USA. På den tid var et sæt spillekort altid udstyret med et blankt reservekort, hvilket var praktisk i det tilfælde et kort blev væk eller ødelagt. I varianten «Railroad Euchre» blev dette benyttet som højeste trumf. I løbet af 1850'erne blev der lavet specielle sæt af spillekort til brug for «Railroad Euchre» og ekstrakortet blev da dekoreret med en fornem herremand eller gentleman. Pokerspillere begyndte også med tiden at bruge disse sæt af spillekort, men udtalen af «the euchre card» blev af disse misforstået som «the joker card» - og den fornemme herremand blev derfor opfattet som «a joker»

Det er den stærkeste film oplevelse jeg har haft i mit liv.
Det gør dybt indtryk hvis det sindsbillede er gældende.

@Karsten Aaen Jeg syntes ikke at filmen skildre Thomas Wayne som en der er ligeglad med de fattige. Til gengæld har han ideologi om at det handler om at blive til noget ("make something of yourself" som han siger i filmen). Han siger direkte at han vil hjælpe dem til at hjælpe sig selv. Hans betegnelse om at de er "klovne" er om dem der i hans perspektiv bare brokker sig og ikke vil arbejde for det. Jeg syntes hans karakterer ret perfekt skildrer en kløft i verdensopfattelse mellem en del af den rige elite og de vrede demonstranter.

Martin Sørensen

Sammenligningen med taxi driver er nok den bedste sammenligning,

man kan også finde samme, vandvid, i marlon brando som Colonel Walter E. Kurtz i dommedag nu et meneske der har tabt alt fornuft, og er totalt omgivet af vandvid, jeg så ikke engang filmen som en "superhelte film", for jokeren er så meget meget mere end dette. et protræt ind i det samfund der skaber dybt vandvid, det er så tydeligt, vores søde lille dreng, for det er hvad Artur er inde bag sminken,,, der er der en lille dreng som der blev gjort uret imod og svigtet, men han har jo altid været en sådan glad dreng.......

10/10 giver jeg den i karakter.

faktisk faktisk så kan senen med talkshowet godt være et selv protræt. af JOAQUIN PHOENIX ganske enkelt en fantastisk skuespiller. her er den berømte, sene hvor han er hos david letterman. det er slående som den rolle robert de niro spiller ligner david letterman,

https://www.youtube.com/watch?v=maBjr0yPfu4