Kanye West er krøbet til korset – og har endelig udgivet sit seneste album

Det kan være ulideligt at lytte til de kristne tekster på Kanye Wests nye album ’Jesus Is King’, men for pokker, hvor er det rent musikalsk en nydelse. Passioneret og intenst. Smukt og idiosynkratisk. Og så reformerer stjernen også sit syn på slaveri
I denne anmelders ører bliver det ofte tekstligt ulideligt med alt det Jesus – som også går igen på Kanye Wests tilbagevendende ’Sunday Services’ som her på Jamaica midt i oktober. Men lyden af tro kan være utroligt gribende, fordi musik kan tale så rent til ens empati, og på den led er ’Jesus is King’ et strålende album. Fuld af passion og intensitet, opfindsomhed og grænseoverskridelser. Det bobler over af overskud, også selv om de 11 tracks tilsammen kun varer 27 minutter.

Ricardo Makyn

28. oktober 2019

Den 42-årige amerikanske rapper, komponist, producer, modedesigner og provokatør Kanye West er en utopist. I sin musikalske gerning og i sin vidtløftige tanke.

Da den kontroversielt så Trump-forelskede og albumaktuelle herre den 1. maj 2018 blev interviewet på TMZ, sagde han, at slaveri ligner et valg. Han talte for at ignorere fortidens realiteter, ikke lade sig tynge af dem. Altså droppe en strukturel kritik og i stedet omfavne fremtiden og bygge en uhørt utopi. Han undskyldte små fire måneder senere for kommentaren, dog ikke for dens indhold, men for hvordan den sårede folk. Han er stadig en drømmer.

Kanyes ’Slow Train Coming’

Man kan således sagtens opfatte Kanye Wests plader som en selektiv omgang med fortiden. Der copy-pastes og samples efter forgodtbefindende for at bygge skelsættende plader, utopier. West har bygget sin egen virkelighed, og verden har måttet halse efter. Akkurat som demokraterne, The New York Times og deslige må halse efter Trump-administrationens destruktion af den vedtagne virkelighed.

• Olaf Tehrani
Olaf Tehrani anbefalede denne artikel