Læsetid: 5 min.

Katrine Gislinge var fokuseret og rustet til tænderne i Beethovens klaverkoncert

Koncerten med Copenhagen Phil og dirigenten Lan Shui viste styrker og svagheder i deres ellers så lovpriste Beethoven-speciale, hvor solisten i 4. klaverkoncert stjal billedet. I en meditationskoncert med DR VokalEnsemblet og dirigenten Nigel Short kom højdepunktet til sidst med et stærkt og renfærdigt værk af letten Erik Esenvalds
22. oktober 2019

Copenhagen Phil og Beethoven er blevet et brand, og det skyldes først og fremmest den roste indspilning af symfonierne under den tidligere chefdirigent Lan Shui, udgivet i 2015-17 af det britiske plademærke Orchard Classics.

Nu er Shui ikke længere boss i København, men han er æresgæstedirigent og vender hyppigt tilbage. Som i sidste uge for igen at dirigere den Beethoven, de sammen er kendt for: kvikke tempi, slank klang med historiske pauker, valdhorn og trompeter, og lejlighedsvis også en kogende energi.

Da projektet var på vej, kunne man omformulere et udsagn fra politikeren Kresten Poulsgaards mund og hævde, at Danmark er for lille et sprogområde til at støtte hele tre Beethoven-orkestre.

Nemlig Copenhagen Phil, Danmarks Underholdningsorkester og DR SymfoniOrkestret, som alle var i gang med deres cyklus på cd og dvd. Men det er nu ingenlunde tilfældet, der er for så vidt plads til Beethoven-cyklusser med alle otte danske symfoniorkestre, for de har høj kvalitet, og fortolkningsmulighederne er grænseløse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pietro Cini
  • lars søgaard-jensen
  • Oluf Husted
Pietro Cini, lars søgaard-jensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu