Læsetid: 5 min.

Ny iransk film er en skæbnefortælling og en kærlighedserklæring – til iransk film

Den iranske stjerneinstruktør Jafar Panahis ’3 Kvinder’ er en ung kvindes skæbnefortælling, en komisk kulturhistorie om sammenstød mellem mennesker i Iran og en kærlighedserklæring til iransk filmkunst
Den iranske skuespillerinde Behnaz Jafari og instruktøren Jafar Panahi spiller versioner af sig selv i Panahis seneste film, ’3 kvinder’, der på én gang er en ung kvindes skæbnefortælling og en kærlighedserklæring til iransk filmkunst.

Den iranske skuespillerinde Behnaz Jafari og instruktøren Jafar Panahi spiller versioner af sig selv i Panahis seneste film, ’3 kvinder’, der på én gang er en ung kvindes skæbnefortælling og en kærlighedserklæring til iransk filmkunst.

Camera Film

1. november 2019

En meget ung kvinde langt ude på landet i Iran drømmer om at lave film. Det er den måde, hun vil realisere sig selv på, og det er hendes vej ud i den store verden.

Marziyeh, som hun hedder, ved, at film kan forandre hendes virkelighed.

Men hendes far forbyder hende at tage på filmskole i Teheran, fordi han anser det for egoistisk og nyttesløst, hendes bror vil ikke have det, fordi han regner skuespillerinder for billige og tarvelige, og hendes mor er bekymret for, hvad de andre vil tænke og gøre, hvis hendes datter skulle vælge den vej. For tæt på deres landsby bor Shahrzad, der var en feteret skuespiller i Iran inden den islamiske revolution i 1979, men nu lever alene, isoleret i et lille hus. Unge mænd har forsøgt at brænde hendes hus ned, fordi de foragter hende, og folk i byen vil ikke have noget med hende at gøre.

Engang var hun en stjerne, nu er hun udstødt, som var hun en heks.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu