Læsetid: 6 min.

Picasso efter #MeToo

Kan man se Picasso efter #MeToo? Den store kvindebedårer har fået en ny udstilling på Arken, der forsøger at trække hans muser ud af hans store skygge og gøre kvinderne selv til hovedpersoner på udstillingen. Men det bliver de aldrig – de er der jo stadig først og fremmest på grund af Picasso
Kvinderne i Picassos liv inspirerede Picasso videre i hans kunstneriske udvikling. Da han møder og indleder et forhold til den unge Marie-Thérèse bliver værkerne for eksempel langt lysere, langt mere erotiske, langt mere vovede. Her ses maleriet 'Nu Couché' fra 1932. 

Kvinderne i Picassos liv inspirerede Picasso videre i hans kunstneriske udvikling. Da han møder og indleder et forhold til den unge Marie-Thérèse bliver værkerne for eksempel langt lysere, langt mere erotiske, langt mere vovede. Her ses maleriet 'Nu Couché' fra 1932. 

Succession Picasso/VISDA 2019

19. oktober 2019

En hel række kunstnerskaber bliver i disse år kigget moralsk efter i sømmene: Man vurderer, om kunstneren egentlig opførte sig så groft – ud fra vores aktuelle normer – at man ikke længere kan forsvare hans værker.

Det er også denne sammenknytning af liv og kunst, der har ført til én af intentionerne med Arkens aktuelle udstilling Elsket af Picasso – kærlighedens magt: at se på, hvem de kvinder, der er så mange af i Picassos værker, egentlig var i egen ret, og ikke kun som Picassos muser.

For Picasso inkarnerer selve myten om det mandlige kunstnergeni. Samtidig levede han i næsten et helt århundrede, og hans ufatteligt store produktion er stadig noget af det mest eftertragtede museumsstof i verden.

Så jeg har hovedet fuld af skeptiske spørgsmål på min vej mod Arken ved Ishøj. Kan man virkelig læse Picasso i et #MeToo-perspektiv? Og bruge ikke bare hans, men en helt række kvinders biografier, til at lave endnu en vinkel og udstilling med Picasso? Er det ikke kunsten, det må handle om, og ikke hvem han nu engang har knaldet, elsket og forladt?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Udstillingens »fortælling« om de seje og stærke kvinder bliver i mine øjne lige så meget en fiktion, som de værker af kvinderne, som Picasso har malet".

Udstillingen bliver dermed et godt eksempel på den efterhånden dominerende tendens til, at de enkelte værker af kunstnerne, som hver især og på forskellige måder kan være kunstnerisk interessante, underkastes en overordnet kuratorisk præsentation og fortælling, der gør kurateringen til det egentlige hovedværk og kuratoren til den egentlige kunstner.

Det sker på bekostning af kunstnerens værker, der let "drukner" i et oplevelsesøkonomisk cirkus, måske beregnet på andre end lige dem, der har en ægte interesse for kunsten.

Arken, Statens Kunstfond, de bidragende private fonde, finansministeriet og politikerne kan uden tvivl blive tilfredse med en udstilling, der kan tiltrække et bredere publikum end de egentlige kunstkendere, og som kan bidrage positivt til den økonomiske vurdering ved institutionens næste større evaluering.

Erik Winberg, Ejvind Larsen og Gert Hansen anbefalede denne kommentar