Aardmans nye film, ’F for får 2 – Fårmageddon’, er fårmidabel

Vittig slapstick og en lamslående historie er to af ingredienserne i modellervoksfilmen ’F for får filmen – Fårmageddon’, der er stort set lige så god og opfindsom som sin fårgænger
Et lille rumvæsen fårvilder sig ud på Mossy Bottom-gården og får hjælp af det fåretagsomme får Shaun og hans venner til at komme hjem igen i ’F for får – Fårmageddon’.

SF Studios

29. november 2019

Der er altid grund til at glæde sig, når britiske Aardman, selskabet bag moderne claymation-klassikere som Walter og Trofast – det store grøntsagskup, Flugten fra hønsegården, Hulemanden Sten, Piraterne! og selvfølgelig F for får filmen. Deres modellervoksanimerede film er så fulde af hjerte, charme og visuelle gags, at det er en sand fryd og fårnøjelse, og nu får F for får filmen en veloplagt efterfølger, F for får filmen – Fårmageddon, der er stort set lige så god og opfindsom som originalen.

De uregerlige får på Mossy Bottom-gården med fåretagsomme Shaun i spidsen må som sædvanlig ingenting for gårdens fårehund og fårmand, Bitzer, der sætter ’fårbudt for får’-skilte op overalt på gården: Ikke lege kanonkonge, køre i mejetærsker eller spille frisbee. Og hvad skal man så finde på? Jo, man kan jo bestille pizza via landmandens computer. Det gør Shaun, og med i leverancen følger et lille, sultent rumvæsen, som har fårvildet sig ned på Jorden, og som Shaun og hans venner nu skal fårsøge at hjælpe hjem igen.

• Eva Schwanenflügel
  • Peter Tagesen
  • Lise Lotte Rahbek