Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Amerikansk strygekvartet fandt ikke ind til Schuberts særpræg

Calidore Kvartetten kom til Louisiana med flatterende presseomtaler, som den imidlertid ikke kunne leve fuldt op til. Koncerten viste, at det kan være vanskeligere at lodde dybderne i den gådefulde Schuberts musik end at komme overens med den store Beethoven
Kultur
26. november 2019

Den unge amerikanske strygekvartet Calidore har i sit navn taget et par stavelser fra Californien og sat dem sammen med det franske doré (gylden) – for dermed at hylde hjemstedet, ’den gyldne stat’, med overfloden af forskelligartede kulturer. Koncerterne på Louisiana i sidste uge var kvartettens første optræden i Danmark, og med sig havde den stærkt rosende omtaler fra især amerikanske medier. Virkeligheden viste sig at være noget anderledes.

Calidore er absolut en god strygekvartet, men jeg finder den ikke så exceptionel, som reklametrommerne bebudede.

Programmet var vel gennemtænkt. Schuberts kvartet i a-mol med tilnavnet Rosamunde stillet over for Beethovens kvartet i Es-dur opus 127. De blev begge til i Wien 1824; Schubert begyndte på et helt nyt kapitel i genren inspireret af Beethoven; med opus 127 tog Beethoven hul på serien af de fem sene kvartetter, som eftertiden har kaldt ’de gale’.

En måske ikke tilsigtet finesse var, at de to kvartetters tonearter står i et spændingsagtigt forhold til hinanden, i det interval, man kalder tritonus, som har haft en stærk diabolsk symbolkarakter i musikhistorien. Noget sådant giver jo anledning til at give fantasien vinger.

De to værker er særdeles forskellige, men deres tilblivelse og hver for sig specifikke originalitet fortæller os om en overraskende synkroni i komponisternes bestræbelser på at nå højere, uanede niveauer i deres kunst. Det er vældig spændende og samtidig gådefuldt, at Schubert og Beethoven overhovedet ikke kommunikerede om deres arbejder. De har aldrig vekslet et ord med hinanden, så vidt vides.

Drøm og erindring

Allerede fra de første takter af Schuberts Rosamunde stillede Calidore en afgørende svaghed til skue, nemlig fraværet af et ægte pianissimo (meget svag styrkegrad). Åbningen i mol lader høre en tyst marchrytme i bratschen og celloen, en forsigtigt bølgende bevægelse i 2. violinen, fulgt af 1. violinens blidt klagende melodi.

Hos amerikanerne fattedes dette enkle scenarie frem for alt tystheden, men også en indlevet intensitet i musikkens melankoli. De senere mere dramatiske udfletninger stod ganske vist fint, men man må fastholde, at det er i grænselandet mellem drøm og erindring, værket har sit hovedanliggende.

Det gælder om noget følgerne af mellemdelens katastrofemoment, hvor åbningssekvensen gennemgår en sublim transformation, mens den famler sig forsigtigt frem gennem en labyrint af krydrede harmonier.

Det er et sted, som tolvtonekomponisten Arnold Schönberg i et musikteoretisk skrift beskrev som en foregribelse af den endnu mere krydrede harmonik i Wagners Tristan og Isolde. Men også denne magiske dybdelodning gik tabt hos Calidore.

Rosamunde-tilnavnet skyldes, at andantens tema er hentet fra en mellemaktsmusik til skuespillet Rosamunde, fyrstinde af Cypern, komponeret nogle måneder før kvartetten. Igen skal temaet spilles pianissimo, man kunne sige, at hele rammen er et underfundigt sidestykke til førstesatsens begyndelse, nu i C-dur. Og det var skuffende at høre, hvor prosaisk Calidore gik til værks, med skæv balance og fantasiløs melodiføring.

På trods af forsøgene på at give tredjesatsen et tvist af wienerisch charme, blev også den sats en kende for håndfast – en stiliseret menuet med en reference til Schuberts rige sjæleliv. Han citerer sin egen lied Die Götter Griechenlands (Grækenlands guder) til tekst af Schiller, der begynder med følgende besværgende linje:

»Skønne verden, hvor er du? Vend tilbage, naturens smukke blomstringstid.«

Dobbeltheden med livslyst og melankoli udspiller sig endnu en gang i de svage styrkegrader, og man hørte, hvor vanskeligt det er at graduere dem og på samme tid fastholde nerven i udtrykket.

Varmt og homogent

Det gik bedre i Beethovens anderledes udadvendte Es-dur-kvartet. Den forholdsvis korte førstesats havde koncentration og kraftfulde gestus over sig, 1. violinisten eller primarius er absolut i fokus i satsen, og Jeffrey Myers trådte nu i karakter og satte præg på begivenhederne.

Den majestætiske akkordindledning gentages to gange i andre tonearter som rampe for de vildt dynamiske udviklingsforløb, det er et næsten orkestralt motto for værket, og her hørte man en varm og homogen ensembleklang.

Men værkets største udfordringer ligger i den efterfølgende adagios tema med seks variationer, og her kom Calidore meget langt – når man ihukommer, at ingen bliver nogensinde færdig med at komme til bunds i en sådan musik.

Det var opløftende at høre, hvordan 2. violinisten Ryan Meehan levede fuldt op til Myers niveau i de krævende parløb, Beethoven har bredt ud i variationerne. Cellisten Estelle Choi bidrog med både ekspressivt solospil og sonor dybde, og bratschisten Jeremy Berry indpassede sig i helheden med en sympatisk diskretion.

Man kan indvende, at amerikanerne ikke havde held med kvartettens mange mavepustere, det vil sige de lynhurtige skift fra forte på offbeat til piano på beat, sådan som de eksempelvis dukker op i scherzoens neddæmpede triodel, som kunne lignes med en flok insekter i hvirveldans.

Men der blev alt i alt hevet mange points hjem i Beethoven – også i det mildt syngende ekstranummer, adagioen fra hans opus 74 kaldt Harpe-kvartetten. Hvorefter man må konstatere, at det kan være vanskeligere at nå ind til den gådefulde Schubert end at komme overens med den store Beethoven.

Calidore Kvartetten præsenterede sig med andre ord som et udmærket og teknisk probat ensemble, men den står godt nok over for en tårnhøj konkurrence på den europæiske scene. Her råder en flok unge fremragende tyske, franske og tjekkiske strygekvartetter, for ikke at tale om Den Danske Strygekvartet. Det niveau oplevede vi ikke forleden.

Strygekvartetter af Schubert og Beethoven. Calidore Kvartetten (USA). Louisiana 21. november

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her