Læsetid: 4 min.

Anmeldelse: Teaterkollektivet FAMILIEN inviterer på underholdende overklassevisit i Charlottenlund

Hjemme hos Lis og Ole drikker publikum cocktails, taler om ejendomsinvesteringer og bliver puttet under bløde dundyner. ’Første parket’ er et overraskende og meget afvæbnende bud på totalteater
I totalteateroplevelsen 'Første parket' er velhaverparret Lis og Ole aftenens åbenhjertige og underholdende værter.

I totalteateroplevelsen 'Første parket' er velhaverparret Lis og Ole aftenens åbenhjertige og underholdende værter.

Carla Gianetti

19. november 2019

»Jeg er helt almindelig,« siger en kvindestemme i en lille højttaler fra hylden på badeværelset. Igen og igen gentager hun ordene indimellem spredte tanker om dagligvareindkøb, tilbudsjagt og strømpebukser fra Føtex.

Vores lille publikumsgruppe bestående af fem personer sidder skulder mod skulder på kanten af det store, fyldte badekar, hvor gule plastikænder flyder rundt i boblerne på vandoverfladen.

Der er en skarp kontrast mellem de fire ord i sætningen »Jeg er helt almindelig« og de omgivelser, vi befinder os i. For der er absolut intet almindeligt eller gennemsnitligt over den enorme, hvide patriciervilla i Charlottenlund, hvor aftenens performance, Første parket, udspiller sig.

Kunstkollektivet FAMILIEN har budt publikum ind til et besøg hos Danmarks velhavende overklasse. Her hvor højloftede, stukprydede stuer en suite, guldindrammet unikakunst på væggene, kostbare designklassikere, overdådige spiser og jagttrofæer fremstår som en basal menneskeret.

Vi er hjemme hos Lis og Ole. I deres hjem i Charlottenlund. Fra vi træder ind ad hoveddøren, behandles vi som længe ventede gæster. Jakkerne hænges i garderoben, skoene udskiftes med medbragte tøfler, og vi ledes videre ind i det første af mange imponerende rum i det store hus.

I spisestuen serveres velkomstdrinks i stilfulde cocktailglas. Lis og Ole konverserer med gæsterne om alt fra kunstværkerne på væggene til fritidsinteresser.

Tre gange bliver jeg mødt af en nydeligt klædt kvinde i en gråmeleret, Chanel-inspireret spadseredragt, hvid skjortebluse og perler. Hver gang tager hun min hånd, ser mig i øjnene og præsenterer sig som Lis. Det er tre forskellige kvinder, tre forskellige performere, men de er alle ens klædt. De er alle Lis. Det samme sker to gange med Ole. Som har aftenens værtspar splittet sig selv op for at kunne være flere steder på samme tid.

Dundyner, ejendomssnak og kampånd

»Ved I, hvor mange ejendomme i Guldborgsund kommune man kan købe for prisen på vores hus?« spørger Ole, da han har inviteret os med ind på sit herreværelse på første sal.

Ingen når for alvor at komme med et bud, før han selv begejstret råber svaret. Han deler salgsopstillinger ud til os. Et dusin fine huse, som tilsammen har samme værdi som Lis og Oles hjem i Charlottenlund.

Efter lidt småsnak og sippen cocktails i spisestuen er alle gæster blevet inddelt i fem mindre grupper. Sammen med de fire øvrige gæster i min gruppe kommer jeg rundt i huset. I herreværelset, der er holdt i brændte efterårsfarver med mørke træmøbler, et ægte tæppe på gulvet og et maleri på væggen, der binder det hele sammen, tilbyder Ole os en whisky.

Vi kigger på salgsopstillinger og taler om manifestationsteknikker. Ifølge Ole kan jeg gennem en simpel daglig rutine foran spejlet opnå succes. Det handler alt sammen om kampånd. Om at tro på mit mål og gå efter det. Koste hvad det vil. Og hvis målet er af materialistisk karakter, er det blot en fordel.

Allerede mens vi står i spisestuen, lader Lis og Ole os vide, at de elsker konkurrencer. Vi opfordres til at være grådige og få fingre i flest mulige guldmønter i løbet af aftenen. Der er ingen nærmere instrukser eller regler. Man spiller for at vinde, og spillet er i gang.

Fra herreværelset kommer vi via et venteværelse til badeværelset hos Lis. Vi besøger et soveværelse med overdådige elevationssenge, bløde hovedpuder og dunfyldte dyner. Her bliver vi puttet side om side med fremmede mennesker, mens vi lytter til et eventyr, der opfordrer til endnu mere materialisme.

Sådan fortsætter aftenen slag i slag. Vi besøger gæstetoilettet, køkkenet og stuen og tager en afstikker ti år ud i fremtiden, før vi ender i haven. Det er på samme tid noget af det mest mærkværdige, jeg har været med til, og noget af det hyggeligste.

For alle de fem Liser og Oler har en særlig evne til at få mig til at føle mig velkommen. De er åbenhjertige og afvæbnende i deres ligefremme udtalelser og elitære holdninger, der egentlig både virker overdrevent karikerede og alligevel meget virkelighedstro.

Første parket bygger delvist på interviews. Med denne viden in mente husker jeg på, at en lang række af de umiddelbart kontroversielle udtalelser, som Lis og Ole kommer med, rent faktisk har rod i virkeligheden.

»Min kone kan ikke finde ud af at være velhavende. Hun kommer fra en familie af offentligt ansatte,« står der på et skilt på væggen i det venteværelse, vi kortvarigt befinder os i. Alle vægge er dækket af skilte med lignende citater tilskrevet anonyme mænd og kvinder af forskellig alder, der alle har deres formue til fælles.

Det handler om fordomme, om forskellige mennesker og om en livsstil, der ligger temmelig langt fra gennemsnittets. Kunstkollektivet FAMILIEN får det hele præsenteret på en appetitlig og virkelig underholdende vis.

Hvor de i deres tidligere performance, Landsby på højkant (2016), så på livet for lavindkomstbeboere i et betonhøjhus, er de nu rykket til den anden ende af spektret. Det er måske ikke det mest nuancerede indspark til en potentiel debat om forskel på rig og fattig, men det er så afgjort en af de mere underholdende oplevelser, jeg har haft.

Og ja, der er faktisk nogen, som vinder til sidst og får champagne. Og vi andre tabere – vi kan bare gå hjem.

’Første parket’. Produceret af Kunstkollektivet FAMILIEN. Tekst: Gry Guldager, Lene Skytt, Rosa Sand, Gry Raaby, Azadeh Ghavamrad og Tanja Diers. Med: Gry Guldager, Lene Skytt, Gry Raaby, Azadeh Ghavamrad og Rasmus Månsson. Spiller i en villa i Charlottenlund til 30. november.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu