Læsetid: 3 min.

Dennis Gade Kofod og Emil Friis Ernst skriver og tegner dystopisk om klimaforandringernes konsekvenser

I ’Reservat’ har klimaforandringerne oversvømmet store dele af verden, herunder Amager, men enorme vandværn holder Indre By tør. På den anden side er et amfibisk samfund af klimaflygtninge opstået
Historien er et punktnedslag i en ufortalt histories klimaks uden de mellemregninger, der hjælper på indlevelsen. Tonen er episk, men også postuleret – karaktererne står for svagt, engagementet i dem er for vegt, skriver Matthias Wivel.

Historien er et punktnedslag i en ufortalt histories klimaks uden de mellemregninger, der hjælper på indlevelsen. Tonen er episk, men også postuleret – karaktererne står for svagt, engagementet i dem er for vegt, skriver Matthias Wivel.

fra bogen

15. november 2019

Den danske tegneserie er ved at byde velkommen til en ny generation, der formidler formens tradition på egne præmisser. Blandt disse finder vi den stadig forholdsvis unge Emil Friis Ernst, der er aktuel med to udgivelser, som begge meget sigende handler om alderdom og forfald.

Emil Friis Ernst dimitterede i 2017 fra dansk tegneseries nye talentfabrik, linjen for grafisk fortælling på Animationsskolen i Viborg.

Han har i løbet af de seneste år markeret en distinkt begavelse for stilisering tenderende mod det abstrakte, grafisk tekstur og dynamisk billedflow i en håndfuld kortere serier på nettet, i Viborg-antologien Gespenster og gevækster (2017), i Danmarks bedste tegneserieblad Fiesta Magasinet (2018), og sågar med en Iron Man-historie i et promohæfte fra amerikanske Marvel Comics (2015).

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu