Læsetid: 5 min.

Ensembleånden var det stærke kort i Mozarts utroskabskomedie ’Così fan tutte’

Med et skrumpet scenerum og et sprødt kammerorkester havde sangen i Mozarts blændende opera gode betingelser for at udfolde sig på Den Kongelige Opera. Det lykkedes for det meste, allerbedst med ensemblerne i instruktøren og dirigentens fint afstemte iscenesættelse
Così fan tutte lever og ånder af ensemblerne, men adskillige arier fik en smuk behandling: Ferrandos strygerledsagede hyldest til kærligheden, Guglielmos iltre diskussion med sig selv, Dorabellas oprevne klagesang, Alfonsos forpustede budskab om de unge mænds dragen i krig på skrømt og Despinas muntre belæring om, hvordan mænd skal tages.

Così fan tutte lever og ånder af ensemblerne, men adskillige arier fik en smuk behandling: Ferrandos strygerledsagede hyldest til kærligheden, Guglielmos iltre diskussion med sig selv, Dorabellas oprevne klagesang, Alfonsos forpustede budskab om de unge mænds dragen i krig på skrømt og Despinas muntre belæring om, hvordan mænd skal tages.

Miklos Szabo/Det Kgl. Teater

19. november 2019

Søstrene Fiordiligi og Dorabella og officererne Ferrando og Guglielmo er kærestefolk. Den gamle kyniker Alfonso indgår væddemålet med de unge mænd, at de skal forsøge at score vennens kæreste. Alle kvinder er ens: parate til utroskab, lyder påstanden.

Det er meningen med titlen på Mozarts italienske opera fra 1790: Così fan tutte – sådan gør de alle (af hunkøn). Og så går der et døgn med at vinde eller tabe ved hjælp af en vildt usandsynlig forklædningsmanøvre, med Alfonso som vinder godt hjulpet af tjenestepigen Despina.

Man kan mene, at Mozart og hans librettist Lorenzo da Ponte har skabt en tynd og pjanket komedie, bundet i et trumpsk kvindesyn, for ikke at tale om det amoralske ved hele affæren, som i hvert fald optog københavnerne, da operaen måtte tages af plakaten herhjemme efter en enkelt opførelse i 1798.

Men Mozart og da Ponte går dybere end blot at lege med de fire hovedpersoner, de afdækker modstridende tanker og følelser, de fører dem ud på dybt vand i en komedie, som i sidste ende må munde ud i en tragedie.

Man spøger ikke med kærligheden, som er titlen på et beslægtet teaterstykke af Alfred de Musset.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben Lindegaard
Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu