Læsetid: 4 min.

’Is-slottet’ lokker dig til at læse videre, selv om du faktisk slet ikke tør

Det er en isnende, ja, chokerende oplevelse at læse nordmanden Tarjei Vesaas roman ’Is-slottet’, der i 1964 vandt Nordisk Råds Litteraturpris. En gådefuld, fortryllende roman om ukendte længsler, ensomhed og naturens kraft
Is-slotteter en mystisk roman, som spinder læseren ind i en slags drømmende uhygge, der ikke bare forsvinder, selv hvis man alligevel finder modstandskraften til at holde en pause, skriver Nanna Goul.

Is-slotteter en mystisk roman, som spinder læseren ind i en slags drømmende uhygge, der ikke bare forsvinder, selv hvis man alligevel finder modstandskraften til at holde en pause, skriver Nanna Goul.

Batzer & Co.

15. november 2019

Det er en af de mest benyttede klicheer, når man vil anbefale en bog, at man fremhæver, hvor umuligt det var at stoppe i læsningen af den pågældende bog: Jeg læste den i ét stræk! Sådan noget.

I min læsning af Tarjei Vessas Is-slottet havde jeg også oplevelsen af ikke at kunne stoppe, men det var på en anden og langt mere truende måde. Det var, som om der gennem romanen flød en slags mørkt opium ind i bevidstheden, som om sangen fra en sirene lokkede mig til at læse videre, selv om jeg faktisk slet ikke turde.

Tarjei Vesaas: ’Is-slottet’.

Saxo
Jeg mener det alvorligt: Is-slottet er en mystisk roman, som spinder læseren ind i en slags drømmende uhygge, der ikke bare forsvinder, selv hvis man alligevel finder modstandskraften til at holde en pause.

Jeg blev tvunget til at lægge bogen fra mig – lidt søvn skulle jeg have den nat – men romanen fortsatte bare ufortrødent. I drømme, mareridt, hele natten igennem, vandrede jeg rundt i det dødeligt fortryllende is-slot, der har givet navn til romanen, og så ukendte ansigter indfrosset i væggene.

Is-slottet er eksistentiel uhygge slebet i bjergkrystal – og det er fuldkommen overrumplende god litteratur.

Tarjei Vesaas (1897-1970) er en mindre kendt norsk forfatter end eksempelvis Knut Hamsun, men i Norge kender de godt hans værd – og det gjorde man også i 1964, hvor Vesaas modtog Nordisk Råds Litteraturpris for netop Is-slottet (fra 1963). Romanen har før været oversat af den prisværdige (for han er en af vor egne!) Torben Brostrøm, men nu foreligger romanen altså herudover i en spritny oversættelse af Jannie Jensen og Arild Batzer, der også står bag udgivelsen.

Dødbringende kulde og skønhed

Men hvad er det så, der virker så fængslende ved Is-slottet? Jo, Vesaas skriver en slags lyrisk, suggestiv prosa, der på én gang vandrer i den konkrete genkendelige virkelighed, men hele tiden, umærkeligt, overskrider selvsamme, så læseren uden helt selv at vide det pludselig er skredet over i et andet og langt mere gådefuldt og symbolsk, næsten metafysisk rum, hvor der ligger alverdens uudsagte hemmeligheder og unævnelige farer.

Det foregår i bisætninger, i længere passager og det foregår i begyndelsen af Is-slottet, hvor den 11-årige pige Siss er på besøg hos jævnaldrende Unn, som hun går i klasse med, og hvis knap nok etablerede venskab bliver kernen i romanen.

Unn er for nylig kommet til en lille norske bygd for at bo hos sin moster efter sin mors død. Unn er en sky, men stærk personlighed, og Siss og Unn drages ordløst mod hinanden, indtil Unn en dag inviterer Siss hjem til sig.

På pigekammeret er luften tyk af noget højintenst, men stemningen er akavet, og så – da de ser ind i et spejl sammen – opstår der en drømmende Tarkovskij-scene (Spejlet!), hvor deres ansigter ligesom smelter sammen, og romanens sære og lystigt selvmodsigende stemme fortæller:

»Billedet begynder at svæve, flyde ud til siderne, samler sig, nej, samler sig ikke. Det er en mund som smiler. En mund fra en anden verden. Nej, det er ikke en mund, det er ikke et smil, det er noget, ingen kender til.« Oplevelsen skræmmer dem, samtidig med at de ikke forstår, hvad det betyder (det gør læseren nok heller ikke), men det bliver tydeligt, at de på en næsten overnaturlig måde hører sammen.

Dagen efter dette mærkværdige metafysiske stævnemøde er Unn forlegen, hun pjækker fra skole for ikke at møde Siss, selv om hun egentlig ikke længes efter andet, og vandrer ud over isen mod det is-slot, der har dannet sig omkring en fos efter en usædvanlig lang og hård frostperiode.

Alle i skolen taler om det. Is-slottet er langt mere vidunderligt, end rygtet går, det er, som Unn siger »et trolddomsslot« og senere erkender hun, at »hun er som forhekset nu«. Unn bevæger sig ind i dette kæmpemæssige isbjerg, der har samlet sig rundt om fossen, hun vandrer i det som i et eventyrslot, hvor hvert rum får noget særligt frem i hende, der er eksempelvis et græderum (»Hvorfor græd det? Det måtte holde op! Det holdt ikke op.«) og ja, man aner jo nok, at det ikke kan ende godt med denne udflugt i et fortryllet slot, der gør de besøgende kolde og sindssyge.

Unn vender aldrig hjem, og bygdens mænd – og Siss – må om natten bevæge sig ud og lede efter hende. Også mændene, der kommer til is-slottet, fortrylles, kan ikke rive sig løs:

»I nat holder den mændene fast. De bliver her længere end de har lov til i det ærinde de er ude i. De ved det måske ikke selv. De er udkørte, men kan ikke gøre sig færdige. Kan ikke gøre som de vil med færdig og ufærdig. Det lukkede isslot har liv. De har selv lånt det livet. Lys og liv til den døde isblok, og til den stumme tid efter midnat.«

Væk kommer de dog, fra dette is-slot, som igennem romanen bliver en slags symbolsk rottefænger; det stråler, fortryller med sin dødbringende kulde og skønhed, vækker længsler, menneskene ikke vidste, de havde – og i de efterfølgende scener, hvor Siss vandrer i is-slottet og tror, at hun ser Unn som et syn, fastfrosset i isen, og hele skoleklassen, der løber på is-slottet, mens det er ved at tø – i guder, jeg døde faktisk en lille smule. Is-slottet er den vildeste roman, jeg har læst i årevis. Så siger jeg ikke mere.

Tarjei Vesaas: ’Is-slottet’. Oversat af Jannie Jensen og Arild Batzer. Batzer & co. 250 sider. 300 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu