Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Med Lankum har den irske folkemusik fået sig en en flok frygtløse arvtagere

Dublin-kvartetten Lankum tager sig nogle gevaldige friheder og luger ud i den irske folkemusiks stereotyper – uden på noget tidspunkt at slippe jernnæven om de keltiske harmonier og skæbnefortællinger
Dublin-kvartetten Lankum tager sig nogle gevaldige friheder og luger ud i den irske folkemusiks stereotyper – uden på noget tidspunkt at slippe jernnæven om de keltiske harmonier og skæbnefortællinger

Rough Trade Records

Kultur
29. november 2019

Alt ånder fred og ro på pubben. De irske musikere ovre i hjørnet sidder og synger deres fædrelands vemodige sange. Nu den vidt og bredt fortærskede folkesang »’Wild Rover«, for mange den arketypiske, irske drikkevise. OK, måske tygger de lige lovlig meget drøv på sangen, ja, det virker nærmest, som om de er i hypnose. Og i hvert fald ikke, som om at de er stolte over al den druk.

»I’ve spent half me money drinking strong ale and beer / But now for the future I must take better care«, synger kvinden. Og så istemmer mændene med varmt vibrende tenor- og basstemmer: »Wild rover no more«.

Så vågner de op. Begynder på et malende groove. Snart høvles guitaren, violinen får med grovfilen, trækharmonikaen flås. En lydmur og vores kropshår rejser sig. Ilden blafrer. Det er nærmest en akustisk heavy metal-fortolkning. Men det er ikke en øllet udgang på sangen, det lyder mere som en bandsat viljesakt. Væk fra flasken.

Dublin-kvartetten Lankum har fra sit helt eget hjørne af irsk folkemusik bevæget sig ud i en fornem ekspansionspolitik her på deres tredje, aktuelle album The Livelong Day. Ikke nok med at de erobrer og omfortolker »Wild Rover« og andre traditionelle folkesange, de forlener også deres kulturarv med noget ekspansivt i lyden, en enorm bredde og dybde. En produktionssidé og et klangformat, der hiver dem ud af pubbens hygge, ud på de store vidder.

Ikke mindst dronerne, der gennemstrømmer så mange af numrene formulerer en permanent, uendelig længsel i numrene.

Men de kværner også olme grooves, som dybe plovfurer i nogle af de fem traditionelle folkesange og de tre nykomponerede numre. Og harmonisk vover de sig også ud i nyere, europæisk kompositionsmusik, måske i nærheden af polske Henryk Górecki eller ungarsk-østrigske György Sándor Ligeti.

Det sker med forunderlig, subtil skønhed på den nykomponerede »The Young People«, hvor klimaks bygges af en drone på sækkepibe og violiner og ender i et fællesomkvæd, der slår bundgarnspæle i folklorens store ocean, mens instrumenterne pisker en akustisk nytænkning op omkring stemmerne.

»When the young people dance / They do not dance forever / It is written in sand / With the softest of feathers«, synger alle ombord.

Højt på Richter-skalaen

Med Lankum har den irske folkemusik fået sig en en flok fordomsfrie opkomlinge og frygtløse arvtagere. De tager sig gevaldige friheder uden på noget tidspunkt at slippe jernnæven om rodnettet. Og i processen udluger de irsk folkemusiks stereotyper – ikke så meget fest, folkelighed, fadøl og firkløvere, men stadig masser af skæbnefortællinger. Ja, på de nykomponerede »Katie Cruel« og »Hunting The Wren« synger Radie Peat hæst om sine medsøstres ulykke før og nu.

Sangene lyder stadig som noget, der er vredet ud af det irske skæbnefællesskab. Ja, man kunne sagtens forestille sig sangene sunget til endnu en gang gravøl på den irske pub i Baltimore, USA i tv-serien The Wire. Måden, akkordrækkerne altid finder sin hjemstavn, lander trygt og sikkert i traditionen, gør, at Lankum er lette at elske. Men deres iscenesættelser og deres harmoniseringer nedbryder grænser.

Der har tidligere været jordskælv i irsk folkemusik. Landsmændene The Pogues punkede, brændevinsfolk, amerikanske Bonnie Prince Billys irske inspirationer via appalachisk folkemusik og p.t. også irsk-amerikanske The Gloamings keltiske post-folk. Og med Lankum er traditionen blevet ramt af et jordskælv, der er subtilt og elegant. Men alligevel breder sig højt på Richter-skalaen.

Lankum: ’The Livelong Day’ (Rough Trade Records/Playground)

Lankum giver koncert på Alice i Kbh. fredag den 29. november.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her