Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Lizzo gør det smukt at lukke øjnene og forestille sig, at man er en ’thick bitch’

Den amerikanske rapper og sangerinde Lizzo var i 100 procent hopla, da hun tirsdag aften afsluttede sin europatourné, omgivet af ’lizzbians’ og med budskabet om, at alle bør elske sig selv maksimalt
Med sin funky frivolitet og gigantiske stemme synger Lizzo både sikkert og selvsikkert og fra hjertet.

Med sin funky frivolitet og gigantiske stemme synger Lizzo både sikkert og selvsikkert og fra hjertet.

Martin Fælt Gonzales

Kultur
21. november 2019

Menstruationsbindsfirmaet Always kørte for et par år siden en reklamekampagne med sloganet #LikeAGirl, der blandt andet bestod af en reklamefilm, hvori en række teenagere bliver bedt om at vise, hvordan man løber, når man løber som en pige. For rullende kameraer demonstrerer den ene efter den anden, hvad de forstår ved at løbe piget ved overstadigt og fjantet at sjoske afsted. Men da pigerne bliver bedt om at løbe som dem selv, spurter de derudad. Selvsikkert og målrettet.

Den amerikanske sangerinde og rapper Lizzo må have set denne reklame, for hendes sang »Like a girl« er én lang hyldest til alle, der gør noget ’piget’. Og med ’piget’ mener hun for eksempel at stille op til præsidentvalget eller vinde Wimbledon. Det er, som hun synger (med let skjulte hilsner til to af halvfemsernes største pigegrupper Spicegirls og TLC) ensbetydende med at være »crazy, sexy, cool« – både med og uden makeup.

Er der nogen, der er crazy, sexy og cool, er det Lizzo. Denne bramfri feminist og rapkæftede kropspositivist hedder egentlig Melissa Viviane Jefferson, er født i Detroit og opvokset i Houston, Texas. Som barn lærte hun sig selv at spille fløjte efter gehør. Hun drømte om at komme i et symfoniorkester, men fik i stedet en ledende rolle i sit high schools musikkorps. Senere læste hun klassisk musik på universitetet, spillede i et rockband, flyttede til Minnesota og debuterede med hiphopalbummet Lizzobangers i 2013.

Frivol kærlighedsmesse

Lizzo tager på samme tid sig selv hamrende alvorligt og befriende useriøst. Denne kombination af benhårde musikalske ambitioner og frivol humor har hurtigt gjort hende utrolig populær.

Koncerten, som tirsdag aften afslutter hendes europaturné, skulle egentlig have været på Store Vega, men blev på grund af efterspørgsel rykket til den endnu større KB Hallen. Den koncert blev også hurtigt udsolgt.

Scenen forestiller en slags kærlighedskirke med hjerter på bagtæppet og en alterpult i midten til DJ’en Sophia Eris.

Lizzo skifter mellem at krænge sine sange ud på ægte indfølt gospelmanér og slå over i rap med al den attitude, hun er kendt for. Hun er kun iført et stramt guldkorset og et par store støvler, og hendes ekspressive kropssprog er en stor del af aftenens show.

Det ene øjeblik imiterer hun klodset en flyvemaskine med armene, det næste vifter hun teatralsk sit lange, sorte hår væk fra ansigtet med en karikeret bevægelse. Og på sjæleren »Jerome« dingler hun i takt med publikums oprakte mobiltelefonslommelygter fra side til side, mens hun sørgmodigt synger om at forlade en fyr, fordi han er for umoden, for derefter at støtte sig til sin guldskammel og med strittende rumpet afslutte i en grotesk symbiose af gospel, gråd og growlen.

100 procent tværfløjtebitch

Cuz I Love You too-touren er opkaldt efter Lizzos tredje album. Det udkom i april, og hun spiller med et par enkelte undtagelser kun numre derfra. Men der er også en imponerende portion hits at tage af. Og de begejstrede ’lizzbians’, som hendes fans er blevet døbt, kender teksterne så godt, at Lizzo i flere omgange kan overlade vers, kor og rap helt til dem. De hujer og tramper højt, blot hun fører hånden til øret eller vender siden til.

Lizzos forbillede og navnesøster hiphoplegenden Missy Elliot er med på playback på rapdueten »Tempo«, hvis omkvæd lyder:

»Slow songs, they for skinny hoes
Can’t move all of this here to one of those
I’m a thick bitch, I need tempo«.

Men det høje tempo betyder, at Lizzo indimellem bliver en anelse forpustet, når hun både skal vrikke med knæene og synge al luften ud af sine lunger.

»Like a girl« inkluderer en a cappella-sekvens med budskabet om, at man aldrig skal lade andre definere, hvem man er, og hvad man kan opnå. Lizzos opfordringer til, at alle skal elske sig selv og hinanden noget mere, tager næsten form som en række rørstrømske prædikener for den ’big bitch culture’, hun dyrker.

Og der er noget smukt og frisættende over at være i et rum, hvor alle uden at blinke lukker øjnene og forestiller sig, at de er ’thick bitches’, når hun beder dem om det. »It feels amazing. Can you feel it?« skriger hun, og salen responderer med eufori.

Undervejs får hun selskab af sine fire dansende, hoppende og numserystende ’big girls’. De twerker, går i split, giver hende et kram, et klask i røven eller tager en tår af en glitrende karaffel tequila, som hun rækker dem i nummeret »Good as hell« fra EP’en Coconut Oil.

Til sidst i showet skifter hun til et par gyldne, flagrende bukser, hvor der står hhv. »that« og »bitch« på hvert bukseben og »100 %« hen over hendes store bagdel. Det er en henvisning til åbningslinjerne på sangen »Truth Hurts«, der er taget fra et viralt tweet, der lyder: »I just took a DNA test, turns out I’m 100 % that bitch.« Sangen udkom oprindeligt som single i 2017, men har i år ligget øverst på toppen af Billboardlisten længere end nogle andre solonumre af en kvindelig rapper i historien.

Så ja, hun er stor. Hendes humoristiske hiphop, sexede gospel og selvsikre soul er girlpower i supersværvægtsklassen. Og som et sidste gimmick spicer hun ekstranummeret »Juice« op med en lille trille på sin tværfløjte.

Med sin funky frivolitet og gigantiske stemme synger hun både sikkert og selvsikkert og fra hjertet. Med andre ord: Hun synger som en pige!

Koncert med Lizzo i KB Hallen tirsdag den 19. november 2019.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her