Læsetid: 3 min.

’Midway’ er en krigsfilm om dengang, mænd ikke græd – eller blødte

Blockbuster-instruktøren Roland Emmerich har i ’Midway’ kastet sig over Anden Verdenskrig, mere specifikt slaget om Midway. Det vilde luft- og søslag er endt som en tivoliseret rutsjebanetur uden mennesker af kød og blod
Krig er også helvede i Roland Emmerichs ’Midway’, men det er et flot helvede, hvor man kan opnå heltestatus. Foto: Lionsgate/UIP

 

 

Krig er også helvede i Roland Emmerichs ’Midway’, men det er et flot helvede, hvor man kan opnå heltestatus. Foto: Lionsgate/UIP

 

 

7. november 2019

Set som abstrakt kunst har nyere krig sin egen grufulde skønhed. Ja, selv formidlet som mere realistisk filmkunst er det svært ikke at mærke en dyb fascination af eksplosionerne, farten, våbenteknologierne og den kompromisløse ødelæggelse. Også i den aktuelle Anden Verdenskrig-film Midway.

Det er Roland Emmerich – manden bag Independence Day og The Day After Tomorrow – der med vanlig bastant blockbusterstilistik har taget de store malerkoste frem og skabt overvældende kampscener. Det sker i historien om det afgørende slag ved Midway-atollen i Stillehavet i 1942, hvor japanerne fik en læsterlig omgang tak for sidst – efter deres bombning af Pearl Harbor.

»Smukt!« udbryder John Ford, virkelighedens amerikanske filminstruktør bag klassiske film som The Searchers og Vredens druer, da han ser den japanske angrebsbølge komme flyvende i Midway.

Han er i gang med en dokumentarfilm.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen K Petersen

Heller dårlig sex og udmattet, end ingen sex og frisk, man sover meget bedre når man er udmattet.

Glæder mig til at se filmen,