Læsetid: 1 min.

Radio24syv er lukket, Radio4 er i luften. Vi lytter med

Hvis alt går vel og som forventet, lyder hele Radio4 helt anderledes om et år. Og hvis det går rigtig godt, lyder det hele som et faktisk hele om et par. Kulturredaktionen lytter med i kanalens første tid. I første omgang på weekendens fint intime og akavet-intime aftenflade
Fra fredag var Radio4 i luften fra redaktionen i Aarhus, og i weekenden blev man som lytter blandt andet budt med som tilhører til tre venners ligefremme sludder om grænsesætning og brevskrivningens intime og – måske – forløsende univers.

Fra fredag var Radio4 i luften fra redaktionen i Aarhus, og i weekenden blev man som lytter blandt andet budt med som tilhører til tre venners ligefremme sludder om grænsesætning og brevskrivningens intime og – måske – forløsende univers.

Flemming Krogh

4. november 2019

Nogle gange kan der ske det, at folk omkring en føler så helt enormt intenst og selvbevidst for og i en begivenhed, at ens egne potentielle følelser for selv samme situation ligesom bare … lister ud ad bagindgangen på strømpesokker.

Således sidste uges følelse, blandt andet da Radio24syvs ene kanalchef Mikael Bertelsen begynder at synge »Let the Sunshine In« i sidste afsnit af fredagsbarprogrammet Er Du Sunshine? Bertelsen svinger vært Mathias Helts hånd lidt frem og tilbage i opmuntring.

Så bliver nyhedschef Kristoffer Eriksen listet ind i studiet med et kamera i nakken, han istemmer de spage røster. Så lægger Søs Fenger, der også står i studiet, en spontan soulagtig overstemme, der rammer lidt skævt og snart falder ned til de andres leje.

Så begynder programmets faste, festlige entourage at strømme ind i studiet, en efter en, indtil et helt kor smelter sammen i et slags inderligt fællesskab. Videoklippet deles af kanalen på sociale medier med følgeteksten ’FARVEL <3’ og går planlagt viralt. Det er vores ironisk-elskværdigt rørende fest, du skal have lyst til at være med til, er budskabet vel. Det rører rigtigt mange.

Således et af mange farveller fra Radio24syv.

Et orkester, 24syv Symfonikerne, bestående af mange mænd i habit, spiller »Fanfare for the Common Man« på taget af radioens bygning i kanalens sidste minutter, mens hundredvis af fans føler det nede på gaden.

Nu virker appen ikke længere, det er, som om de højtråbende 3.g-fyres studentervogne er kørt ud af byen, nu skal de ukendte østjyder fra 2.g tage over, og til april starter så et helt nyt og ungt og på forhånd skandaliseret kuld, Loud.

Men altså velkommen til Radio4. Nu fortjener de/vi ørenlyd.

Teknisk forhindringsløb

På kulturredaktionen vil vi ikke postulere fuld indsigt i Radio4’s dna og udfordringer på lang sigt sådan lige med det samme.

Radio4 er en app, en hjemmeside, en radiofrekvens og et gigantisk bjerg af nye programmer med nye værter i nye lokaler med våd maling på væggene. Alt og alle er mere eller mindre blevet losset ind i en sendeplan på få måneder.

Siden torsdag nat har de løbet det hele i gang: Nu skal alt gøres for første gang i et obligatorisk forhindringsløb af tekniske problemer. Hvis alt går vel, lyder det hele helt anderledes om et år. Og hvis det går rigtig godt, så lyder det hele som et faktisk hele om et par. Og så skal de inden for en uge få styr på at lægge deres udsendelser op som podcast, tak.

Da jeg fredag aften efter putning henter Radio4’s ret så vakse app ned på telefonen, er kanalen zappet ned i en lille hule. Det er et tricky tidspunkt på sendefladen, der hvor folk søger godt selskab, hvis de, som jeg denne aleneweekend, ikke er midt i noget.

En kvinde er i gang med at fortælle to andre om, at det er hende, og kun hende, der bestemmer og sætter grænser derhjemme.

Der var den der ene gang, hvor hendes mand havde påpeget, at hun måske godt kunne lægge sit tøj på plads i løbet af ugen, den landede ikke godt, hvorfor skulle han blande sig i HENDES hjem? Der lurer den slags upræciserede selvkritik i hendes fortælling, den fanger de to andre godt, men det er vitterligt som at få skubbet sin stol hen til et cafébord til tre venner. Det er på en måde også programmets koncept.

Jeg er dumpet midt ind i den tre timer lange udsendelse Vennetjenesten, hvor tre nære venner, Mathilde Anhøj, Tue Winther (hvis stemme, fun fact, lyder som Tue Wests) og Kathrine Wismann er i fuld gang med en rimeligt ligefrem sludder om grænsesætning, vistnok. De er lidt sjove og meget afslappede i en enormt intim pingpong, der mest minder om danske venskabspodcasts som Fries Before Guys og deres egen, finder jeg senere ud af, Gift ved første blik-podcast. 

Lørdag aften, samme tidsrum, mit kære barn sover omsider, tuner jeg ind på en samtale mellem vært Barbara Gjerulf Nyholm og en meget, meget forbitret fyr, Mads (jeg får aldrig fat i hans efternavn, men han er manuskriptforfatter), der er blevet mobbet i sin skoletid. Programmet hedder Barbaras brevduer.

Her har vi helt tydeligt ikke at gøre med to mennesker, der kender hinanden. Han siger ting som »hvis man har haft min opvækst, kan man blive en af to ting: skoleskyder eller kunstner« og synes af samme grund, at det er godt med den danske våbenlovgivning. Han er en vild nok gæst til et debutprogram, og Barbara ved ikke helt, hvad hun skal sige til det.

Dumme konforme mennesker

Til sidst skribler Mads på et brev, mens værten læser lidt fra egne ungdomsnotater og snakker om en klassekammerat fra 9., der blev mobbet, uden at hun eller andre skred ind. 

Det er vist hele programmets koncept, at finde nye indgange til brevkunsten, kan jeg læse på appen. Værten vil »genopdage disciplinen i et intimt univers, hvor du kan lade dig inspirere af nye og gamle måder at skrive dig tæt på et andet menneske.«

Så er Mads færdig og læser højt. Det er en nådesløs henvendelse til alle konfliktsky og konforme mennesker med middelmådige liv og valg, dem, der undgår konflikter. 

Barbara fisker lidt efter, om brevet har virket forløsende på ham. Den slags tror han slet ikke på, han er vist ikke typen, der gerne vil forløses. Man vil gerne kunne lide ham, hans bitterhed er i sig selv et portræt af at blive ensomgjort af andres fællesskaber, men han får ikke nok modstand til, at hans vrede lige får den pause, det øjeblik til ny selvrefleksion, som man har brug for for at lytte sig tættere på et andet menneske. »Hud mod hud« er her mest bare Mads’ ørefigen til alle andre. 

Vennetjenesten er en helt uforfærdet invitation til hangout: For alle dem, der kommer til at irriteres over dem, kommer andre til at holde af dem. 

Barbaras brevduer har store ambitioner om at etablere et særligt intimt rum, i anden time med en kræftoverlever og fyren, der har lavet de oplevelser om til komedieserien Kemohjerne. De kræver mere erfaring, selvtillid og frygtløshed.

Og det kommer jo, efter planen. De værter, der ikke allerede var landskendte personligheder på Radio24syv, blev gjort til det i og af kanalen. Nu skal vi vænne os til et væld af nye bekendte med en mere neddæmpet egoenergi.

Mens Radio24syv ville bruge hele det afsatte beløb på 280 millioner over fire år (og for det fik 0,25 point), ville Loud lave radio for 261 millioner (hvilket gav 1,75 point). Forskellen i kroner og øre betød altså en forskel i point på 1,5. Tidligere formand for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig er kritisk over for, at forskelle i økonomien i den størrelsesorden skal være afgørende.
Læs også
Serie

Hørt på Radio4

Den 1. november blev Radio24syv erstattet af Radio4. I de næste otte år skal Rdaio4 lave landsdækkende radio fra redaktionen i Aarhus. Vi lytter med og rapporterer om de forskellige førstehåndsindtryk.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg vil anbefale, at man lytter til de programmer, der ikke bare skal lette overgangen for de vansmægtende 24syv-lyttere, men som rent faktisk bringer noget nyt. Det er f.eks. noget, der sker søndag i dagtimerne.