Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Der er et stort tomrum, når børn flytter hjemmefra. Dét handler ’Ninna’ om

Alenemor Ninna får et sammenbrud i den danske dramakomedie ’Ninna’, da hendes 18-årige søn pludselig annoncerer, at han har i sinde at flytte hjemmefra
Ninna (Susanne Juhàsz) sammen med sin nabo, Morten (Peter Gantzler), der falder for hende, selv om hun ikke tør give sig hen til ham.

Ninna (Susanne Juhàsz) sammen med sin nabo, Morten (Peter Gantzler), der falder for hende, selv om hun ikke tør give sig hen til ham.

UIP

Kultur
7. november 2019

Hovedpersonen i Ninna arbejder på en grillbar i Præstø og er bare for meget, og hun ved det egentlig godt selv. Hun kan bare ikke lade være, hverken med sit kulørte tøj eller flamboyante parykker. Hun har det med hjemmefra. Som barn af to alkoholikere har Ninna (Susanne Juhàsz) ikke sin grænseoverskridende, tonedøve adfærd fra fremmede.

Hun taler og griner for højt, er alt for ærlig og har stort set ingen hæmninger, når hun begår sig ude i offentligheden – og over for sin nu 18-årige søn, Dennis (Rex Leonard), der dog er ved at have fået nok af sin mor.

Det går op for Ninna den dag, hvor Dennis på én gang fortæller hende, at han flytter hjemmefra og har fået sig en kæreste, Maria. Chokerede Ninna, der slet ikke ved, hvad hun skal gøre af sig selv, forbyder drengen at flytte, men han gør det alligevel, og hendes verden falder sammen. Han var hele hendes liv.

Og så er det, at Ninna bliver endnu mere for meget: Hun kimer ham ned, følger efter ham og Maria, opsøger parret hjemme hos hendes forældre – i en vældig pinlig scene – og dukker uanmeldt op hjemme i Dennis’ lille lejlighed.

Hun vil ham kun det allerbedste, men lige meget hjælper det. Dennis trækker sig kun mere fra sin mor, der til gengæld bliver mere og mere ulykkelig og umulig. Hun skælder ud på sine omgivelser, ikke mindst sin nye nabo, Morten, (Peter Gantzler), der sjovt nok falder for hende, men som hun ikke tør overgive sig til.

Hun har kun dårlige erfaringer med de der parforhold. Dennis’ far var også alkoholiker. Meget hjælp er der heller ikke at hente hos moren, der bor på plejehjem, drikker tæt og ikke bryder sig om at tale om fortiden – det er simpelthen for smertefuldt.

Livet er i den grad noget rod for Ninna, og spørgsmålet er, om hun er kvinde for at få ryddet op i det.

De stille stunder

Susanne Juhàsz, der selv har skrevet manuskriptet til Ninna, synes at være inspireret af Xavier Dolans beslægtede Mommy og ikke mindst moren i den film, spillet af Anne Dorval, der er alt, alt for meget, men gør det meste af et godt hjerte.

De scener, hvor Ninna flipper ud, skal for det meste være morsomme, men rammer ikke lige så rent, som lignende scener gjorde i Mommy. Jeg tror ikke altid på Ninna som figur, og det samme gælder flere af de mennesker, som omgiver hende: Grillbarejeren Ole (Jesper Asholt) og stamgæsten Verner (Kristian Halken) – i hvert fald ikke når de spiller stort og bredt og mere minder om karikaturer end om rigtige mennesker.

Til gengæld tror jeg på både Ninna og de fleste andre personer i filmens stille stunder, hvor man ser rådvildheden, ensomheden og sorgen, de gemmer på. I de øjeblikke er Juhàsz’ ansigt så at sige et katalog over alt det, hun har måttet slås med i sit liv.

Som da hun ulykkeligt kigger ind ad vinduet hos Marias forældre og ser sin søn spille Matador med kæresten og svigerforældrene – og på sin vis leve det helt almindelige familieliv, han aldrig har haft med sin mor. Det er en hjerteskærende scene, som siger mere om Ninna og hendes bagage, end da hun senere vælger at ringe på og ydmyge sig selv og sønnen med sin mildest talt pågående adfærd.

Ninna er en sympatisk film, der er blevet til i et tæt samarbejde mellem Juhàsz og instruktør Fabian Wullenweber. Sympatisk, fordi den handler om nogle mennesker og et miljø, man ikke så tit ser på dansk film, og fordi man, hvis man selv har store børn, som er flyttet hjemmefra, (for det meste) godt forstår Ninna. Det er et enormt tomrum, der skal fyldes, og det er ikke spor let.

’Ninna’ – Instruktion: Fabian Wullenweber. Manuskript: Susanne Juhàsz. Fotografi: Jakob Kusk. Længde: 96 minutter. Biografer landet over

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her