Læsetid: 3 min.

To perfektionistiske musikere hylder det uperfekte og deres køn

To kvindelige, elektroniske poeter undersøger perfektionen i en uperfekt verden. Amerikanske Sudan Archives med afroamerikansk stolthed og referencer til et akademisk værk. Australske Sui Zhen gennem sin hovedperson, den kunstige intelligens AI Linda
I en promovideo til sit tredje album Linda, Losing bærer australske Sui Zhen tilsyneladende en maske af sit eget ansigt. Albummet er personligt designet og ganske fordomsfrit pop.

I en promovideo til sit tredje album Linda, Losing bærer australske Sui Zhen tilsyneladende en maske af sit eget ansigt. Albummet er personligt designet og ganske fordomsfrit pop.

Agnieszka Chabros

28. november 2019

Alt er på sit rette sted hos denne uges to musikalske poeter – på de to strålende albummer fra amerikanske Sudan Archives og australske Sui Zhen. Klangrummene er rene, og instrumenterne står klart og klinger smukt og velafrundet. Der er ikke noget støv, ingen rust, nul forvrængning. Feng shui-pop.

Men samtidig undersøger begge kvinder den menneskelige tilstand i vores komplicerede nu. Ja, de anerkender, at kontrol er noget, man kun kan drømme om i den virkelige verden – men til gengæld realisere i sit personlige univers.

Herunder musikkens univers.

Sudan Archives – Foto: Ross Harris

Således er 24-årige Brittney Denise Parks alias Sudan Archives fra Los Angeles blevet et overraskende klassicistisk og stramt styret kunstprojekt på sit debutalbum Athena. Ikke et hår sidder forkert. Strygerne er det akustiske særkende gennem de ellers elektronisk producerede R&B-sange, nærmere bestemt plukkede og strøgne violinstrenge.

Det er en kunstnerisk tilgang til R&B, der kan vække mindelser om Solange, FKA Twigs, ja, i sin kølige perfektionisme også St. Vincent. Og som hos disse kan en snavset sanselighed i teksterne stå i kontrast til musikkens hygiejne.

»No, it’s not a mistake / Coming to your home / Never fucked this way / Feels so fucking good.« Ordet »fucking« står ud af det højpolerede lyddesign som et rustent søm.

Og der er afroamerikansk stolthed på spil. »Black Vivaldi Sonata« hedder et dårende smukt nummer, og albummet er opkaldt efter Black Athena fra 1987 – den britiske historiker Martin Bernals kontroversielle trebindsværk, der hævder, at den oldgræske civilisation har oprindelse i Egypten.

»I realize I lost my mind / When I was a little girl / I thought I could rule the world,« synger Sudan Archives. Det er en magtfantasi, der ikke lader sig realisere i virkeligheden, men som hun realiserer på Athena, der prydes af en rank, smidig skønhed. Et afrofuturistisk perfektionistisk design til en uperfekt verden.

En kvindelig AI undrer sig

Der er også overordentlig ordentligt på Linda, Losing. Det er det tredje album fra Sui Zhen fra Melbourne, og her undersøger hun kunstig intelligens gennem hovedpersonen AI Linda:

»It’s a natural progression / I’m living through it / The big promise of the future.«

I en promovideo til albummet bærer Zhen tilsyneladende en maske af sit eget ansigt. Hendes døde gummiansigt ser undrende på sin hånd og kærtegner henført nogle tørrede blomster. »All I see are things that I could be missing / All I know are things from another life«, lyder de første ord på pladen.

Musikken er et ryddeligt rum, hvor både håndspillede, mundpustede (panfløjte!) og programmerede instrumenter møblerer det enkle rum. Det er en rent og personligt designet og ganske fordomsfri pop.

Gennemsigtighed er central, således at Zhens stemme kan få god plads. For Zhen finder en perfekt temperaturløs fraseringskunst på Losing, Linda, der tillader hende at formulere sin hovedrolles intellektuelle undren. Også over at være en kvindelig, kunstig intelligens.

På den næsten syv minutter lange og ganske funky »Being Woman« beskriver hun sin indlæring – »When I grew up«, som hun formulerer det. Det er en verden, man selv må navigere i, lyder det, og seksualiteten bør redefineres, konstaterer hun.

Og så lidt mere visdom, der kunne have været formuleret af et menneske af kød og blod: »Before you love somebody else / You gotta hold on to yourself now.«

Sudan Archives: Athena (Stones Throw Records/PIAS)

Sui Zhen: Losing, Linda (Cascine)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu