Læsetid: 4 min.

Tommy Seebach og koncentrationslejre er ikke et godt match

75-året for Danmarks Befrielse fejres på Republique med et usammenhængende, friskt og tonedøvt teaterstykke, der forsøger at mikse ’Krøller eller ej’ med billeder af ligene fra nazisternes koncentrationslejre. Det er temmelig bizart
’De befriede’ er et ulykkeligt eksempel på en forestilling, der – på trods af absolut glimrende skuespilpræstationer og en ellers så leveringsdygtig dramatiker – går grueligt galt i byen.

’De befriede’ er et ulykkeligt eksempel på en forestilling, der – på trods af absolut glimrende skuespilpræstationer og en ellers så leveringsdygtig dramatiker – går grueligt galt i byen.

Karoline Lieberkind

6. november 2019

Knitrende flag på gaderne, euforiske danskere med glæden strålende ud af ansigterne. Sådanne billeder sætter vi typisk på Danmarks befrielse, den 5. maj 1945, men bag disse officielle billeder ligger der en række andre og langt mindre solbeskinnede, som også fylder en hel del i historien.

Tyskere, der med vold og magt flygtede ud af landet, uformelle retsopgør og stikkere, der blev likvideret, tyskerpiger, der skulle straffes.

Glæden var i den grad også fyldt med et mørke, for erfaringerne med besættelsesmagtens grusomheder forsvinder ikke på én dag, en måned, et år. Ja, den forsvinder faktisk ikke, selv om årtier glider forbi. Selv i 1981 ligger historier fra besættelsestiden og ulmer, da en mand på Østerbro findes dræbt af et pistolskud.

Dette er bogstaveligt talt startskuddet på forestillingen De befriede, der spiller på Republique på Østerbro i København. I anledning af 75-året for Danmarks befrielse (2020) har teatret fået den svenske dramatiker Lucas Svensson til at skabe et manuskript, der baserer sig på besættelsestidens historier fra lokalområdet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Joen Elmbak
Joen Elmbak anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu