Læsetid: 4 min.

Trods visionspris er Esbjerg Kunstmuseums nye udstilling med Mark Dion mest af alt jordnær

Med Bikubenfondens store Visionspris i pengepungen er Esbjerg Kunstmuseum i gang med en stor og nysgerrig undersøgelse af wunderkammerets potentialer i kunsten. Men den aktuelle udstilling med verdensberømte Mark Dion lever ikke op til potentialet – det er nemt at forstå Dions budskab, men svært at mærke det
I en galge hænger gengivelser af truede fiskearter og dingler (’The Fisheries’ fra 2016) for at illustrere, at vi mennesker har ødelagt naturen.

I en galge hænger gengivelser af truede fiskearter og dingler (’The Fisheries’ fra 2016) for at illustrere, at vi mennesker har ødelagt naturen.

Esbjerg Kunstmuseuem/Torben E. Meyer

13. december 2019

I Esbjerg bor byens musikhus og kunstmuseum under samme tag i en stor, hvid, lidt ujævnt fusioneret bygning, som indenfor minder mere om et konferencecenter end om et museum med en fin samling moderne kunst. Blå gulvtæpper strækker sig fra væg til væg i en kolossal stor foyer. Fra skærme lyser reklamer op om julefrokoster og kommende standupshows.

Men kunstmuseet i Esbjerg er heller ikke, som museer er flest. Her er det først og fremmest gæsten og ikke kunsten, der er i fokus. Her har alle ret til en æstetisk oplevelse.

Samme pædagogiske opmærksomhed er på spil i museets aktuelle særudstilling Wunderkammer 2 – mirabilia af den amerikanske samtidskunstner Mark Dion. Men det gør den desværre knap så forunderlig, som titlen lover.

Museet før museet

Udstillingen er den anden i rækken af tre Wunderkammer-udstillinger, som Esbjerg Kunstmuseum vandt Bikubenfondens Visionspris for i 2017. Her har de lavet et nyt udstillingsformat, som skal bringe kunsten ud af modernismens kolde ‘hvide kube’ og ind i et langt mere eksperimenterende og larmende rum. Et wunderkammer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu