Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

»Flere orgasmer til kvinder skaber de gode minder«: Afgangsforestilling er næsten allerede ikonisk

Feministiske slagsange, smørfed selvironi og intens masturbation med othellolagkage. Den nyuddannede kunstnerduo How To Kill A Dog leverer imponerende velturneret feministisk kabaret på Revolver – med nærmest allerede ikoniske scener
I den feministiske kabaret Velkommen til Pandora leverer skuespiller Emma Sehested Høeg nemlig en (næsten allerede) ikonisk scene, hvor hun egentlig er i gang med at dele othellolagkage ud til publikum, men så i stedet hensættes til et pludseligt begær, der retter sig mod kagen.

I den feministiske kabaret Velkommen til Pandora leverer skuespiller Emma Sehested Høeg nemlig en (næsten allerede) ikonisk scene, hvor hun egentlig er i gang med at dele othellolagkage ud til publikum, men så i stedet hensættes til et pludseligt begær, der retter sig mod kagen.

Teater Revolver

Kultur
12. december 2019

Jeg er i disse år – med skrigende børn hængende overalt på min krop – bagud med mange ting, men på det seneste er det gået op for mig, at jeg virkelig er bagud i forhold til seksuallivets fødevarebaserede accessories.

I en netop færdiglæst roman (Lyden af kattepoter af Nis Ovaska) fremgår det, at honning er en enorm populær ingrediens i forhold til smørelse (bagsiden er, at det klistrer sådan) – og nu, efter jeg har været til festlig kabaret på Revolver på Østerbro, må jeg sande, at othellolagkager også kan noget i forhold til masturbation.

I den feministiske kabaret Velkommen til Pandora leverer skuespiller Emma Sehested Høeg nemlig en (næsten allerede) ikonisk scene, hvor hun egentlig er i gang med at dele othellolagkage ud til publikum, men så i stedet hensættes til et pludseligt begær, der retter sig mod kagen.

Sehested Høeg kravler op på et bord og begynder rytmisk at bevæge sig hen over lagkagen, der jo også er blød og rar – flødeskum og udrullet marcipan, der langsomt bliver til en slags udsplattet mos, som senere serveres for publikum. Jo, hr. og fru Danmarks hyggekage bryder sammen under det kvindelige begær, og publikum må lære at tage den feministiske mos, som den kommer – selv om det ikke altid ser lige pænt ud.

Det er sådan cirka også det grundlæggende budskab i Velkommen til Pandora, der egentlig er en afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole, skabt af kunstnerduoen How To Kill A Dog, skuespilleren Emma Sehested Høeg og instruktøren Jennifer Vedsted Christiansen. Men kabareten har – og det forstår man godt – åbenbart været så populær, at den nu opsættes som en regulær forestilling på Republiques mindre scene Revolver – til helt fulde huse i øvrigt.

Jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at scenekunsten kommer til at se meget mere til de to kvinder bag forestillingen. De har en hårdtslående energi kørende, og trods den lidt mere skitseprægede form er Velkommen til Pandora spektakulær, morsom og velturneret – og hvem kan ikke trænge til lidt feministisk kabaret i nissernes måned?

Flere orgasmer til kvinder

Velkommen til Pandora er lige så farverig, letpåklædt og seksuelt udfordrende, som kabareten i sin dna kan være, og henviser i sin titel til Pandoras æske, der i denne sammenhæng anvendes feministisk.

Som bekendt strømmer der, som fortalt i den græske mytologi, en række plager ud af den uimodståelige Pandoras krukke – og denne krukke bliver i kabareten et billede på alt det shit, der har været låst inde på kvindetoilettet – og som der nu skal åbnes op for. Eller sagt på en anden måde: Nu skal vi ikke bare drømme, nu skal det strømme (lige ud af kussen): Kvinder skal turde ødelægge den gode stemning, hvis det er påkrævet, de skal lade være at please, skamme sig og være afhængig af bekræftelse. Kvinder skal stoppe med at fake orgasmer.

Teater Revolver

Ja, som omkvædet til en af kabaretens hits lyder »Flere orgasmer til kvinder, skaber de gode minder«. Her optræder Emma Sehested Høeg selv med guitar og vokal i fællessangens midte, mens publikum synger og klapper med. Det fungerer glimrende på den der politiske 70’er-agtige måde, hvor pointerne er til at tage og føle på – her er så bare også tilsat lige dele humor og selvironi. At Emma Sehested Høeg selv har komponeret og produceret samtlige af forestillingens sange, gør ikke det hele mindre imponerende.

Grundlæggende er det noget af en inviterende fest, som kunstnerduoen får op at stå. Det skyldes ikke mindst enkle – men ret geniale – greb, der får publikum inddraget i forestillingen, samtidig med at denne publikumsinddragelse (som jo også kan være en tom gestus, et anstrengt buzzword) – vitterligt løfter niveauerne i forestillingen. Eksempelvis virker det eminent godt, at Emma Sehested Høeg indimellem giver en fra publikum et stykke af manus, hvor de så skal læse replikkerne tilhørende ’publikum’ op.

Det får skabt nogle intenst morsomme metascener, hvor Sehested Høeg lægger publikum ord i munden (»vi elsker dig!«), samtidig med at hun spiller ud fra det helt modsatte.

Derudover er der glimmer, sang, begær, slapstick og kostelige parodier på den grænseløst selvbevidste kunstner, der muligvis også er skuespilleren selv. I kabaretens begyndelse svømmer Emma Sehested Høeg helt over af narcissistisk velbehag over at være ene genstand for publikums blik. I skal bare kigge på mig, mig, mig, det er mit show! Det er det. Og publikum, jeg inklusive, kommer meget gerne igen næste gang.

’How To Kill a Dog’ (Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen). ’Velkommen til Pandora’. Spiller på Revolver frem til 16. december

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her