Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Honey Boy’ er et terapeutisk projekt for sin manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver

Den amerikanske skuespiller og notoriske bad boy Shia LaBeouf uddriver sine dæmoner i den selvbiografiske ’Honey Boy’, som han har skrevet manuskriptet til og spiller den ene af hovedrollerne i
Lille Otis (Noah Jupe) lades ofte i stikken af sin egocentriske, manipulerende far i Shia LaBeouf og Alma Har’els ’Honey Boy’.

Lille Otis (Noah Jupe) lades ofte i stikken af sin egocentriske, manipulerende far i Shia LaBeouf og Alma Har’els ’Honey Boy’.

SF Studios 

Kultur
21. december 2019

Det var i 2003 og i familiefilmen Holes, at jeg første gang lagde mærke til den amerikanske skuespiller Shia LaBeouf.

Han var omkring 17 år dengang og tydeligvis en talentfuld, ung skuespiller fuld af energi og uskyld. Siden medvirkede han i flere og større film – Charlie’s Angels, I, Robot, Bobby, Disturbia og Transformers – og satte en tyk streg under, at han var kommet for at blive.

Men snart begyndte rygterne om grænsesøgende og mildest talt excentrisk opførsel, og han blev efterhånden lige så kendt for al den ballade, han lavede, som for de roller han spillede.

Det var svært ikke at blive lidt træt af ham som offentlig figur – han iscenesatte sig selv som kunstværk og gik med papirsposer over hovedet til filmpremierer – selv om han som skuespiller stadig leverede stærkt spil i alt fra David Ayers Fury og John Hillcoats Lawless til Lars von Triers Nymphomaniac, Andrea Arnolds American Honey og Janus Metz’ Borg.

Alle sammen præstationer, hvor LaBeouf i højere grad end tidligere søgte mørket og det dramatiske.

Det var tydeligt, at manden kæmpede med problemer af den ene eller den anden slags, og det er dem, han på ærlig vis lægger frem for verden i sin nye film, Honey Boy.

Filmen er instrueret af Alma Har’el og har manuskript af LaBeouf, der også spiller en af hovedrollerne, og den er baseret på hans eget liv med en mildest talt problematisk opvækst og et voldsomt, altødelæggende alkoholmisbrug.

Stakkels Otis

Honey Boy foregår både i 1995, hvor 12-årige Otis (Noah Jupe), der allerede er en skuespillerveteran, er ved at indspille en ny film, og i 2005, hvor den nu 22-årige, selvdestruktive Otis (Lucas Hedges) endnu en gang er røget på afvænningsklinik og dér begynder at skrive dét, som siden bliver til Honey Boy.

Filmen veksler mellem de to tidsplaner og prøver med stort held at illustrere, hvorfor den voksne Otis er så ødelagt, som han tydeligvis er.

Det hele begynder og ender med hans forældre, ikke mindst faren, James Lort (Shia LaBeouf) – ja, det hedder han, og han er en lort – der engang ernærede sig som klovn, men nu lever af sin 12-årige søn. Forældrene er skilt, og moren er kun en stemme i telefonen, når hun og James skændes voldsomt, mens stakkels Otis holder røret og bogstavelig talt fanges imellem dem.

Det er den 22-årige Otis, der tænker tilbage på dengang, han var 12 år gammel, og som kæmper for at se sin fortid og sine dæmoner i øjnene. Eller også er der kun én dæmon, og det er faren, som synes så optaget af, hvor hårdt han selv har det, at han stort set ikke har øje for sin søn.

De bor på et nedslidt motel i udkanten af Los Angeles, og når faren ikke sjældent forsvinder på sin motorcykel, er Otis’ eneste selskab en alt for ung, genert og lige så ensom og vanrøgtet prostitueret (FKA Twigs).

Terapeutisk projekt

Faren er tørlagt alkoholiker og går til AA-møder, hvor han fortæller om sin tid som soldat under Vietnamkrigen og den alkoholisme, der løber som en virus gennem flere generationer i hans familie.

Men som Otis på et tidspunkt siger, så er James god til at fortælle historier, der ikke nødvendigvis er hans egne. Vi ved dog – det ser vi i filmen – at han er alt andet end en god far for sønnen, der hele tiden forsøger at gøre faren glad og få hans anerkendelse.

Det er hjerteskærende at overvære, hvordan James afviser at holde Otis i hånden og hele tiden skiftevis bygger ham op for så at rive ham ned igen.

Honey Boy har indlysende været et terapeutisk projekt for Shia LaBeouf. Måske er filmen også hans måde at om ikke undskylde så i hvert fald forklare verden, hvorfor han er – eller har været – som han er. Og det er en dybfølt forklaring, hvor han med Alma Har’els hjælp borer sig helt derind, hvor det gør ondt, også at se på.

Den voksne Otis’ desperation og ulykkelighed er så tydelig, og takket være Lucas Hedges solide spil forstår man også, hvor svært det er for ham at bryde muren til fortiden ned og forsone sig med den – tilgive sin far og tilgive sig selv og genfinde den selvtillid og tro på sig selv, som faren så brutalt tog fra ham.

Effektiv uddrivelse

Det er på én gang fascinerende, foruroligende og modigt, at Shia LaBeouf spiller sin egen far i Honey Boy. Det må være en effektiv form for konfrontation med og uddrivelse af alt det triste og ubehagelige, som faren repræsenterer for ham. James Lort er et på alle måder træls menneske, som Otis sjældent ved, hvor han har.

Det ene øjeblik morer de sig sammen, det næste skuffer eller skræmmer James sin søn, så man næsten kan se lyset blive slukket i knægtens øjne. Noah Jupe gør det i øvrigt fortrinligt som unge Otis.

Der er en poetisk dimension i Honey Boy, hvilket ikke mindst skyldes filmfotograf Natasha Braiers sanselige, søgende billeder, der bringer tankerne hen på Andrea Arnold, som LaBeouf i 2016 lavede den fremragende ungdomsskildring American Honey sammen med.

Det kan godt være, at Honey Boy er en barsk og indimellem næsten socialrealistisk fortælling om et barn, der bliver gjort fortræd. Men takket være lyd- og billedsiden er det også en næsten spirituel og meget stemningsfuld oplevelse, jeg kun er glad for at have haft.

Og så må man håbe på, at Shia LaBeouf nu endelig har mulighed for at komme videre med sit liv og sin karriere. Han har tydeligvis meget at byde på.

’Honey Boy’ – Instruktion: Alma Har’el. Manuskript: Shia LaBeouf. Fotografi: Natasha Braier. Længde: 94 minutter. Biografer landet over

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her