Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Nis Ovaska skriver om den vilde verden uden for Kartoffelrækkerne

Nis Ovaskas nye selvbiografiske roman fortæller om det vanvittige liv uden for den kreative klasses stødsikre dynejakker og forudbestemte måltidskasser. Men det er simpelthen for ufiltreret
Som udgangspunkt kan jeg godt lide humoren, galskaben og den originalitet, der faktisk er til stede i Nis’ sprog, som er et enormt talt sprog, streetvise flippet, men omvendt er det også derfor, at jeg ender med at kløjes i den samlede masse: Det er simpelthen for ufiltreret, skriver Nanna Goul.

Som udgangspunkt kan jeg godt lide humoren, galskaben og den originalitet, der faktisk er til stede i Nis’ sprog, som er et enormt talt sprog, streetvise flippet, men omvendt er det også derfor, at jeg ender med at kløjes i den samlede masse: Det er simpelthen for ufiltreret, skriver Nanna Goul.

Forlaget Gladiator

Kultur
13. december 2019

Jeg kender det alt for godt. Mødet med et hidtil ukendt menneske, hvis livshistorie til et selskab, en reception eller en 40-årsfødselsdag pludselig vælter ind over én som en ustyrlig naturkraft, som en eksplosion af et farvekort fra Sadolin farveland, mens man drikker artigt af sin naturvin.

Man tror, det er løgn (hvilket naturligvis heller ikke helt kan udelukkes)! Kan et liv virkelig se så anderledes ud, end ens eget, den ene voldsomme og mere kulørte, rabiate historie efter den anden?

Og mens man lytter, og drikker lidt for meget, tænker man måske, dén historie, det liv – det burde nogen da skrive en roman om!

En tanke som den er, om ikke farlig, så i hvert fald en oplagt glidebane.

Men en glidebane, som mange elsker at kælke på i disse tider. Alle mennesker har en roman i sig, beretter gajolæsken, hvilket for så vidt ikke er usandt, jeg tror, at der er stof til en glimrende roman, eller en film for den sags skyld, i de flestes liv, men nu er det jo sådan, at stoffet har brug for en form at blive fortalt i – og at den kunst, det er at skabe sådan en form, kræver et kæmpe sprogligt arbejde og et talent, der ikke automatisk hører med til dét at have et vanvittigt og eksotisk liv.

På forlaget Gladiator, der efterhånden er et kæmpe foretagende med skriveskoler og kurser i hver en havn, har man været god til at hive fat i de stemmer, som har haft en anden og mere kuriøs erfaringshorisont end den typisk forfatterskoleuddannede.

Det er en smuk intention, synes jeg, lysten til at ville berige den danske litteratur med erfaringer fra miljøer, der ligger uden for de almindelige kreative landskaber. Udfordringen har så været, at den litterære kvalitet ikke har kunnet følge med, at det eftertragtede stof ikke har kunnet finde sin rigtige form.

Det er den nye selvbiografiske roman af Nis Ovaska fra netop Gladiator Forlag et godt eksempel på.

Kom i bedre form til næste gang!

Romanen betitlet Lyden af kattepoter er en roman med så meget kulør, vanvid, energi og gode røverhistorier, at der vitterligt ville være stof nok til mindst et tibindsværk.

Nis Ovaskas: 'Lyden af kattepoter'

Forlaget Gladiator
Årsagen til det er ikke mindst, at forfatteren henter kraft i miljøer uden for Kartoffelrækkerne, i et liv i kriminalitet, vold, et fængselsophold og et generaliseret vanvid, der fuldkommen udvisker farven grå.

Det selvbiografiske dokumenteres ikke mindst gennem værkets billedside bestående af indlagte fotos, tegninger, udkast og breve på papir eller på screenshots på telefonen.

Og den del af det virker helt fint, ligesom det er meget sjovt, vildt og interessant på færde i Lyden af kattepoter. Problemet er bare, at der bliver ophobet lidt for meget crazy virkelighed på én gang, at fortælleren har indkogt sine erfaringer så voldsomt, at retten, der serveres, ikke bare bliver stærk, og de forskellige smagsnuancer mildest talt ikke arbejder harmonisk sammen – men også, at det simpelthen bliver for monotont i al sin heftighed.

Men i guder, der sker som sagt ikke så lidt. Vi starter med, at fortælleren, der bærer samme navn som forfatteren, Nis, er på psykoterapeutisk og sexologisk kursus med sin kæreste Ronja hos Carl Mar Møller.

Nis har indvilget i terapi på sin brors opfordring, broren mener, at han har lige lovligt meget kvindehad og vrede i sig.

Hos Carl Mar langt ude på landet i beskidte bygninger er terapien mindst lige så flippet, beskidt og grænseoverskridende, som man kunne forestille sig, og Ronja gider da heller ikke være med og forlader ham.

Så får Nis et løntilskudsjob i en kirke, hvor han også flytter ind i et hemmeligt rum oppe under klokkerne, inviteret af en anden fastansat amatørkunstner med paranoia, der for længst har indrettet sig i den hemmelige bolig.

Men så ringer Nis’ gamle ven Mike, der opruster med en højreorienteret gruppe i Kijev til en slags uklar borgerkrig og lokker ham til landet i en total smadret lejlighed med politiovervågning.

Og her møder han Ravna, der er dominatrix-heks og laver ritualer på den lokale kirkegård. Og sådan fortsætter det.

Som udgangspunkt kan jeg godt lide humoren, galskaben og den originalitet, der faktisk er til stede i Nis’ sprog, som er et enormt talt sprog, streetvise flippet, men omvendt er det også derfor, at jeg ender med at kløjes i den samlede masse: Det er simpelthen for ufiltreret.

Både sprogligt fornemmer jeg, at man hele tiden får alt med, hele dialogen, ligesom der generelt bare er for mange detaljer, vi ikke skal bruge til noget, med ved alle scenerne, oplevelserne.

Romanen, der er på godt 400 sider, er ikke blevet skåret, formet, bearbejdet eller fokuseret. Der er ikke blevet valgt en retning, fordi det retningsløse er en del af Nis’ biografiske fortælling. Men ligesom det kaotiske og retningsløse liv er heftigt nok i virkeligheden, er det, som om det bliver endnu mere hysterisk og pangfarvet i fiktionens klæder.

Fiktion kræver tilskæring og en form for retning, selv der, hvor der ikke er en. Med andre ord: Kom i bedre form til næste gang!

Nis Ovaska: ’Lyden af kattepoter’. Forlaget Gladiator. 422 sider. 300 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her