Man er på elementært tilfredsstillende kriminalistisk skattejagt i Christopher Boes ’Forhøret’

Hvert af de otte afsnit i Viaplays nye, skarptskårne krimiserie udgør én lang scene på ét bestemt sted, hvor en kriminalbetjent – intenst spillet af Ulrich Thomsen – forsøger at opklare hemmeligheden bag sin egen datters død
Det er et effektivt værn mod følelsen af trivialitet, at man for hvert afsnit får et nyt velspillet portræt af en københavner med mere eller mindre mørke hemmeligheder. Efter otte afsnit er det ikke så meget den afsluttende opklaring, der gør indtryk, som det er den gennemførte udformning af de enkelte afsnit, skriver anmelder Lone Nikolajsen om den nye serie 'Forhøret', som kan streames på Viaplay.

Henrik Ohsten

3. december 2019

Efter sidste års fremragende krimiserie Kriger, der formåede at genopfriske alle nordic noir-genrens arketyper og generiske problemstillinger, så de igen var dragende at se på, er der ikke noget at sige til, at Christopher Boe vender tilbage til krimigenren. Den stringente visuelle stil og de intense stemninger, der også kendetegnede hans første mange, kunstnerisk eksperimenterende film, gør sig også godt i hans nye serie, miniserien Forhøret, som han har skrevet sammen med Jakob Weis.

Ikke mindst fordi Forhøret er lavet efter en langt mere stram konceptuel skabelon, hvor hvert af de otte afsnit består af én 25 minutter lang scene, der for de flestes vedkommende udspiller sig et og samme sted.

Stederne er ofte arketypiske rammer om krimiscener: Obduktionsstue, bordel, natklub og parkeringskælder. Som det for det meste er tilfældet i krimiserier, er der en, der er død, og traditionen tro er det en ung kvinde.