Læsetid: 4 min.

’Schnee’ er en moderne julekoncert om sne og lyden af ingenting

Athelas Sinfonietta har lagt op til en juletradition ved at gentage succesen fra sidste år og under god stemning med åben bar og stearinlys i Koncertkirkens hyggelige rammer at opføre Hans Abrahamsens værk ’Schnee’
’Schnee’ synes at være et centralt værk i Hans Abrahamsens komponistliv.

’Schnee’ synes at være et centralt værk i Hans Abrahamsens komponistliv.

Per Morten Abrahamsen

19. december 2019

Det er overhovedet ikke nemt at finde den rigtige julekoncert, hvis man ikke er til to-tre timers Händels Messias eller Bachs Juleoratorium på en hård kirkebænk eller nogle af de andre publikumsbaskere som koncerter med kendisser, der synger julen ind. Hvis man bare gerne vil finde juleroen eller måske ligefrem er på jagt efter et julebud.

Jeg ønsker mig hvert år at finde den lille eksklusive koncert, der dykker ned i mørket eller ser frem mod lyset eller hvad som helst, bare det er levende og ikke en gestus, der minder om julemandens mekaniske vinken.

Jeg vil derfor gerne plædere for en mulig ny tradition, som Athelas Ensemblet har rodet sig ud i ved at gentage en koncert fra sidste år, hvor de i december spillede Hans Abrahamsens én time lange værk Schnee.

Sne er jo et ualmindeligt godt emne ved juletid. Også selv om sne i dag er et smerteligt truet fænomen. Associationerne ved sne er mange og giver kunstneriske forventninger: julesne. Sne som i sort skærm. Det store snif. Sne som tomhed og sne som fylde. Sne har mange aspekter. Man kan være nysgerrig på sne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu