Stormzys politiske rap er værd at høre på, også efter valget

Grime-rapperen Stormzy har de seneste år været politisk aktiv på den britiske venstrefløj. Hvis man ikke bor i England og gerne vil være med på hans projekt, behøver man dog heldigvis ikke gøre andet end at lytte til hans musik

Mark Mattook

20. december 2019

Forud for det britiske parlamentsvalg bakkede den 26-årige rapper Stormzy endnu en gang op om Labour-lederen Jeremy Corbyn. I avisen The Guardian gjorde han og en række andre grime-artister fælles front mod konservativ, destruktiv og nationalistisk politik og opfordrede til at stemme for et flerkulturelt samfund. Men selv om grime-genren, der er en stærk mikstur af UK garage, dancehall og hiphop, hitter i England, kunne den ikke stille noget op imod Brexit.

Fredag i sidste uge – dagen derpå for det britiske imperium – udgav Stormzy sit andet album Heavy Is The Head. Albummet er ligesom avisartiklen et hårdt spark ud i luften rettet mod landets etablissement og fremstormende, nationalistiske kræfter. Den mangesidige lyd holdes sammen af dystre og maskinrumsdybe, underliggende baslinjer, verdensreligiøse bright notes og festlige feel good-vibes.

Stormzy har været aktiv på den politiske venstrefløj siden 2016, hvor han for første gang udtalte sin støtte til Labour offentligt. Det har han ved flere lejligheder benyttet sin taletid på scenen såvel som i medierne til siden. Men hvis man ikke bor i England og gerne vil være med på hans politiske projekt, behøver man heldigvis ikke gøre andet end at lytte til hans musik.

Syndflod, men street

Om Stormzys forsøg på at få folk til at stemme Labour lykkedes, er der ikke meget, der tyder på. Men det timelange rant, der er Heavy Is The Head, er et lyt værd, også når det ikke serveres som valgflæsk. Albummets skarpe titel er ikke taget fra et bestemt nummer, men sniger sig i stedet elegant ind undervejs i teksterne. Her er »Crown« det mest teatralsk provokerende.

»But heavy is the head with the crown, I still wear it
 you can’t hold me down, I still cope
rain falling down at the BRITs, I’m still soaked
try to put a hole in our shit, we’ll build boats
«

Det metaforiske regnvejr, som Stormzy øser ned over briterne, bliver ved med at falde. Efterfølgeren »Rainfall« handler om at skylle sine fjender væk med Guds hjælp og virker som en slags street-udgave af den gammeltestamentlige fortælling om syndfloden, som de tre største verdensreligioner har tilfælles. I Stormzys version slynger den sig gennem storbyens gadesprog for i slutningen at slå et herligt knæk over i gospelhittet »Shackles (Praise You)« af den amerikanske 90’erduo Mary Mary.

I ryggen har Stormzy R&B-sangerinden Tiana Major9, kendt fra soundtracket til allerede-kultfilmen Queen&Slim, afrobeatartisten Burna Boy samt landets flinke dreng, folkepopstjernen Ed Sheeran. Men i virkeligheden behøver Stormzy slet ikke Sheerans nystrøgne sangstemme for at give sine rullende traprytmer et sobert snit. Lovsangene, der fletter sig ind i de rivende rapvers, sammen med hans næsten unødigt autotunede vokal – for eksempel på den passivtaggressivt humanistiske kærlighedssang »Do Better«– skulle være nok.

Stormzys budskab om det britiske syndefald rækker ud over landegrænser og folkeslag, når det bliver etisk, humanistisk og ideologisk. Han er et lille håb for Labours fremtid, men også en gadefilosof for verdens ungdom. Med Heavy Is The Head gør han international karriere som rapaktivist.

Stormzy: ’Heavy Is the Head’ (Hashtag Merky Music Limited / Atlantic Records / Warner)