’Tinka og Kongespillet’ sammensætter elementer fra alle de store fantasyfortællinger

Der er virkelig noget for alle i TV 2’s familiejulekalender: For de romantikhungrende mødre, de plotglade børn og de bedrevidende fantasykendere
Tag nu og giv det kys, Lasse (Albert Rosin Harson) og Tinka (Josephine Chavarria Højbjerg).

Per Arnesen

6. december 2019

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at undertegnede var én af de mange seere, der juleaften i 2017 sad og længtes efter, at de to unge hovedpersoner i Tinkas Juleeventyr, nissen Tinka og mennesket Lasse (meget overbevisende spillet af henholdsvis Josephine Chavarria Højbjerg og Albert Rosin Harson), skulle forsegle deres sejr over den onde prins Fileas i dét kys, der var blevet bygget op til hele december måned. Men det kom aldrig. De fejrede bare jul. Fair nok, de var selvfølgelig ikke så gamle.

Men nu får jeg måske en ny chance. TV 2 har nemlig genoptaget succesen og sender i år en slags sæson 2: Tinka og Kongespillet. Her følger vi igen Tinka, der i Tinkas juleeventyr kæmpede med fordommene fra sine mednisser. Hun er halvnisse – halvt menneske, halvt nisse – og dermed helt paria i Nissernes Rige. Men med hjælp fra Lasse genskabte hun båndet mellem nisser og menneskers verdener, bekæmpede tronraneren Fileas og genfandt tronfølgeren Storm, der viste sig også at være hendes far.

Nu er to år gået, og Lasse indleder julemåneden med at blive sendt hjem på ’en tænker’ fra sin efterskole, lige da Tinka har allermest brug for ham. Ja, jeg kan afsløre, at man ikke skal være meget mere end ti år (som min datter) for at regne ud, at hvis der skal være et kongespil, som titlen afslører, så skal man lige skaffe kongen af vejen først. Det sker lige lovlig tjept allerede 1. december i en rideulykke, og så er der ellers en meget effektiv sorgproces (cirka et halvt afsnit), før Tinka melder sig som kandidat til det kongespil, der skal afgøre, hvem af de fire nisseregioners kongsemner, der er en værdig regent.

Mørke kræfter truer

Hvis man kender bare lidt til de store fortællinger inden for fantasy, kan man lege en slags referencebanko. Man skal ikke have set mange sekunder af Game of Thrones (eller faktisk behøver man ikke engang have set noget, selve titlen afslører jo, at det er et spil om tronen) for at se inspirationen til det episke landkort over et rige delt af gammelt nid og kiv og befolket af magtbegærlige slægter, der gør krav på tronen.

Eller læst meget af Ringenes Herre for at genkende mange karaktertræk fra medlemmerne af the fellowship of the ring i deltagerne i Kongespillet. Ikke mindst den godmodige, stærke, frygtløse og øksesvingende Grot (spillet af Esben Dalgaard), der har meget til fælles med Tolkiens Gimli.

En stor forskel er selvfølgelig, at de følger reglerne i et spil, måske inspireret af J.K. Rowlings Harry Potter og Flammernes Pokal, hvori Turneringen i Magisk Trekamp afvikles, der dog afbrydes af mørke kræfter, der kun spiller efter deres egne regler og i øvrigt hader halvblodstroldmænd. En udvikling, der også truer Tinkas kongespil: Fileas, nederdrægtigt godt spillet af Christian Tafdrup, sidder i Ensomhedens Tårn og smeder rænker og messer »min trone, min, min«.

Hvad vinder man så, hvis man får fuld plade i referencebanko? Håneret til at kritisere en familiejulekalender for uoriginalitet? Det vil nogle nok mene, men ikke jeg. Man vinder en julekalender, der virkelig gerne vil være noget for hele familien og derfor gør brug af alle de allerede dygtigt afprøvede virkemidler, der findes inden for fantasygenren, og forsøger at sætte dem sammen på en ny måde.

Det afgørende er selvfølgelig, om fortællingen løfter sig fri af referencerne, så man glemmer dem. Det lykkedes i første sæson, og det tyder på, at det også vil lykkes i denne. I hvert fald er jeg allerede begyndt at mærke opbygningen til det dér længselsfulde kys mellem de to hovedpersoner, der bærer hele fortællingen i deres unge hænder. At Lasse er sendt hjem på noget så genialt som en uspecificeret ’tænker’ fra efterskolen tegner godt.

’Tinka og Kongespillet’ – Instruktion: Christian Grønvall. Hovedforfattere: Ina Bruhn, Stefan Jaworski og Flemming Klem. TV 2 hver aften kl. 20 indtil 24. december

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel