Læsetid: 4 min.

Træsnitteren Ester Fleckners suveræne stedfortrædersprog burde optages i ordbogen

Ester Fleckners træsnitsværker er ‘skrevet’ i et computerkodeagtigt og sagte sprog. Til gengæld udtrykker de sig bedre om kroppes forskelligheder end alle verdens bøger tilsammen
Den danske billedkunstner Ester Fleckner (f. 1983) er aktuel med 23 nye værker, som lige nu udstilles på Avlskarl Gallery i Indre København. Det er vibrerende, blå, næsten ens træsnit, der flugter med lange, hvide vægge.

Den danske billedkunstner Ester Fleckner (f. 1983) er aktuel med 23 nye værker, som lige nu udstilles på Avlskarl Gallery i Indre København. Det er vibrerende, blå, næsten ens træsnit, der flugter med lange, hvide vægge.

Torben Eskerod

3. januar 2020

Hvis du lader være med at fokusere blikket, ligner det computerkoder fra 80’erne, der flimrer hen over en blå skærm. Men stiller du skarpt og går helt tæt på, står lange rækker af små, hvide kvadrater frem. Skrånende, fordoblede og forskudte.

Den danske billedkunstner Ester Fleckner (f. 1983) er aktuel med 23 nye værker, som lige nu udstilles på Avlskarl Gallery i Indre København. Det er vibrerende, blå, næsten ens træsnit, der flugter med lange, hvide vægge under titlen Woodbeds, brimming.

Ved synet får jeg spontant lyst til at udbryde: »Åh, hvilken herlig nat!«

For med værkernes titel kan man jo nærmest høre træsengene – the woodbeds – knirke i mørket.

Det handler om træ, ja, og om senge, der sprudler eller flyder over. Men som det altid er med Ester Fleckners værker, ligger der komplekse spørgsmål gemt under det tyste ydre og titlernes poetiske pegefingre. Spørgsmål som: Hvordan sætter vi sprog på vores kroppe, køn og identiteter? Hvad vil det sige at have en queer krop? Og hvordan kan kroppe tale?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu